Många skolor och förskolor har allt svårare att skapa de förutsättningar som krävs för en likvärdig utbildning.
Genom vår forskning vill vi bidra till ett gott samhälle – ett samhälle som vilar på demokratisk grund och som är socialt, ekonomiskt och miljömässigt hållbart för nuvarande och kommande generationer.
Många skolor och förskolor har allt svårare att skapa de förutsättningar som krävs för en likvärdig utbildning.
En ny avhandling från Högskolan Dalarna undersöker maktstrukturer inom skolförbättringsprogrammet ”Samverkan för bästa skola” (SBS). Studien visar på riskerna med att både beskriva de lokala skolorna som problemet och samtidigt ge dem ansvaret för att lösa det.
Ett nytt projekt vid Högskolan Dalarna ska stärka innovation och forskning inom solenergi och batteriteknik. En ny laboratoriemiljö för tillämpad solelteknik och mellanstora batterilager ska byggas och integreras med högskolans befintliga energitekniska resurser.
Avhandlingen "Matematik i förskoleklass. En studie om bedömning och matematikundervisning vid skolstart”, undersöker hur förskoleklassens bedömningspraktik i matematik kan påverka bedömning och matematikundervisning i förskoleklass och hur undervisningen kan utformas för att främja likvärdighet.
Att följa riktlinjer för hjärt-lungräddning kan vara skillnaden mellan liv och död för patienter med hjärtstopp. Jennie Silverplats har undersökt sjukvårdspersonalens kompetens i hjärt-lungräddning (HLR) och följsamheten till initiala riktlinjer för hjärt-lungräddning på sjukhus.
I en nyligen publicerad avhandling presenterar Paria Sadeghian metoder för att förstå mänsklig rörlighet och transport med hjälp av GPS-spårningsdata.