Audiovisual Day – musik och teknik i en spännande mix

19 jan 2015 08:38
När musik och teknik möts blir resultatet överraskande bra. Vid Audiovisual Day fick publiken ta del av livemusik till loopade ljudslingor och visuella effekter. Både musik- och teknikstudenter visade prov på stor skicklighet.

Sören Johansson, ansvarig för ljus- och musikproduktionsprogrammet är en av eldsjälarna bakom årets Audiovisual Day i Mediehuset.  

– Med ett sådant här arrangemang kan vi visa hur skickliga våra studenter är samtidigt som studenterna ges en bra möjlighet att mingla med inbjudna representanter från näringslivet. Det är spännande att få visa upp vad som händer i ovanliga samarbeten, till exempel det vi har med musikkonservatoriet.

Vi dagens första programpunkt spelade fyra studenter vid musikkonservatoriet, Alexander Westlund, Joar Granström, Sebastian Håkansson och Gabriel Nyberg, upp några kompositioner de gjort med liveloop-teknik.

– Det här var ett helt nytt, och svårt, sätt att skriva musik, berättade Joar Granström. Det är lätt att det grötar ihop sig, man får improvisera en hel del på scen.

– Ibland hänger inte tekniken med, då kan man inte stoppa och börja från början utan får improvisera, fortsatte Gabriel Nyberg. Man måste gå in med en öppen attityd och var beredd att det inte blir precis som man tänkt sig. Det är rätt spännande.

– Vi tror på den här mixen mellan musik och teknik, sa Christer Malmgren, lärare vid Musikkonservatoriet. Vi ser det som en win-win situation när musiker och tekniker hittar gemensamma projekt och kan jobba tillsammans. Speciellt när resultatet blir så här bra.

Nästa framträdande stod bandet Marigold för. En av medlemmarna, Johan Nordin, är också lärare vid Högskolans musikproduktion. Marigold visade upp hur man med teknikens hjälp får bättre medhörning och även kan styra visuella effekter som ljus och video i takt med musiken.

– Vi har byggt ett eget system som enkelt förklarat går ut på att musik och sång leds in i vår dator innan det går ut till teknikerns mixerbord, berättar Johan. Det gör att vi får bättre kontroll över ljudet och att det blir en bättre ljudkvalitet. Vi får också en betydligt bättre medhörning med så kallad ”in-ear” teknik och sliper rundgång. Datorn har en central roll vid våra spelningar. Skulle den stanna så blir det inget ljud alls. 

Marigolds spelning blev en visuell upplevelse. I takt med musiken tändes och släcktes lampor och strålkastare, ibland riktade mot publiken, ibland gav de ett effektfullt bakljus. På en stor skärm bakom bandet visades videoklipp med illustrationer som även de rörde sig i takt med musiken. Det här visar att audiovisuella upplevelser kommer att bli allt viktigare inslag i livemusiken.

Under dagen presenterades också ett nytt utbildningsprogram, ”Filmdesign för reklam och informationsfilmer” som startar till hösten. I ett panelsamtal med inbjudna företag som använder rörlig bild i sin reklam diskuterades nya möjligheter att nå ut med sitt budskap.

– Nya arenor för reklam och information dyker upp i och med att rörlig bild blir allt vanligare, säger Thorbjörn Swenberg, universitetsadjunkt och ansvarig för bildproduktionsprogrammet. Nya sammanhang kräver nytt sätt att tänka, därför startar vi den nya utbildningen för kommunikation med rörlig bild. För oss är det viktigt att fånga upp trender i ett tidigt skede.

Text och foto: Tina Sjöström

Publicerad