Boksläpp om hur filmer påverkar oss

18 sep 2014 14:10
Hur påverkas vi av de filmer vi ser? Hur berörs vi och varför? Om det föreläste Tomas Axelson i biblioteket på Campus Falun på onsdagen, i samband med att hans bok på samma tema släpptes.

Tomas Axelson är universitetslektor i religionsvetenskap med medieinriktning vid Högskolan Dalarna och har de senaste tre åren forskat kring den rörliga bildens förmåga att beröra. Forskningsprojektet har resulterat i boken Förtätade filmögonblick. En intresserad skara åhörare hade bänkat sig i bibliotekstrappan för att del av föreläsningen.

Till grund för forskningen ligger 309 enkätsvar samt fem gruppintervjuer och tio djupintervjuer med enskilda. Merparten av respondenterna ligger i åldersgruppen 20-30 år.

De tillfrågade har fått lista sina favoritfilmer och i intervjuerna har en diskussion förts kring favoritscener och vad det är som tittaren gillar specifikt med dem. Tomas Axelson tog som exempel några scener ur filmerna Amélie från Montmartre, Pulp Fiction och Gladiator.

Tomas Axelsons forskning visar att engagerande filmupplevelser, som ofta bjuder på och leder till starka känslor, kan väcka och guida oss i existentiella frågeställningar. Film visar oss ofta en utopi om ”ett annat sätt att vara människa” och tycks kunna ha stor betydelse för vår upplevelse om oss själva.

Amélie var en av de oftast förekommande favoritfilmerna, där många tycktes känna starkt för och identifiera sig med den lyhörda, tänkande, kännande, lite ensamma och vilsna huvudpersonen.

- En tjej som hade sett filmen 50 gånger förklarade att hon älskar Amélie för att hon sätter människor på plats, straffar de onda och belönar de goda, sade Tomas Axelson.

Han visade också hur vi ofta tolkar in mer i en scen än det som faktiskt visas. Som exempel tog han scen ur Pulp Fiction, där Bruce Willis karaktär brottas med sitt samvete. Han säger ingenting, men vi ”ser vad han tänker”. Vi ser att tuffingen har en mjukare sida och han vinner vår sympati.

Tomas Axelson tycker det är viktigt att studera vad som händer i ett samhälle där vi läser färre böcker och i stället allt mer konsumerar rörlig bild. Han citerade Daniel Frampton, som i boken Filmosophy, kallar film för ”framtidens tänkande” och hävdar att vi känner film, snarare än vi ser och hör.

Efter föreläsningen svarade Tomas Axelson på frågor från den engagerade publiken och därefter inbjöds till mingel med bubbel och lättare förtäring.

Publicerad