Det gick som på räls

01 jun 2016 15:25
Vinst i tävlingen Delsbo Electric och nytt världsrekord. Under onsdagen blev fyra ingenjörsstudenter prisade för sitt arbete med farkosten Eximus.

Den 28 maj tävlade Mikael Kalrot, Jens Bertilsson, Benny Magnusson och Fredrik Gustafsson med sin egenbyggda farkost Eximus i Delsbo Electric. Tävlingen gick ut på att framföra sitt fordon med sex passagerare längs ett järnvägsspår med så liten energiförbrukning som möjligt. Och vann gjorde man, med minsta möjliga marginal.

– Luleå var hack i häl, vi vann över dem med 0,04 wattimmar per personkilometer, säger en glad Mikael Kalrot. Det var spännande in i det sista, vi visste inte att vi vunnit förrän sista farkosten gått i mål och vi fick reda på de andras förbrukning.

Vid Delsbo Electric slog man inte bara Luleå Tekniska universitet utan även farkosten från Chalmers, vilket så klart är en fjäder i hatten. Dessutom lyckades killarna från Högskolan Dalarna sätta nytt världsrekord.

– Under själva tävlingsloppet hade vi lite för stark medvind så det resultatet kunde inte registreras, fortsätter Mikael Kalrot. Vi fick då köra ännu en gång och lyckades sänka vår energiförbrukning med 1 wh till 0,84 wh/personkilometer vilket är världsrekord.

– Högskolan Dalarna har visat sin kapacitet och vilken kaliber det är på våra ingenjörsstudenter. Och att det mesta är möjligt om man är engagerad och motiverad, sa Patrik Kenger, avdelningschef för Material och Teknik och en av personerna som varit involverad i bygget av Eximus. 

Patrik Kenger passade också på att tacka det lärarteam som stöttat med specialistkunskap under utveckling och konstruktion av farkosten.

– Det är precis så här vi vill att våra utbildningar ska fungera, ett bra samarbete mellan lärare och studenter.

Johan Sonne från Teknikerjakten var på plats för att dela ut diplom och stipendier till killarna.

– Vi på Teknikerjakten strävar efter ett större intresse för naturvetenskap och teknik. Därför tycker vi att det här projektet är så intressant. Jag är också tacksam över att ni gjorde som jag sa, gick och vann. Nu kommer jag att använda er som förebilder.

För Högskolan Dalarnas del är framgången med Eximus en bra marknadsföring för de tekniska utbildningarna.

– Det här är ett kvitto på att våra ingenjörer sticker ut och presterar bättre än många andra, säger Patrik Kenger. Högskolan Dalarna är inte sämre än de stora tekniska universiteten bara för att vi är en liten högskola, i det här sammanhanget är vi faktiskt bäst. På lång sikt tror jag det kan locka fler till våra ingenjörsutbildningar.

Text och foto: Tina Sjöström

Publicerad