Eximus 2016 – att skapa framtidens teknik

12 apr 2016 18:41
Under 15 veckor ska fyra studenter konstruera ett batteridrivet järnvägsfordon som ska framföras med minsta möjliga energianvändning. Slutmålet är tävlingen ”Delsbo Electric” då sex personer ska fraktas längst ett drygt tre kilometer långt järnvägsspår.

Det lag som använder minst energi vinner.

Sedan i februari har fyra studenter från åk 2 på ingenjörsprogrammen i energi-, maskin- och materialteknik utvecklat, planerat och börjat konstruera ett rälsgående fordon. Det slutliga målet är tävlingen ”Delsbo Electric” som går av stapeln den 28 maj. Då ska man tävla mot lag från andra universitet och högskolor samt gymnasieskolor genom att framföra fordonet med sex passagerare längs ett järnvägsspår. Den som använder minst energiförbrukning per person och kilometer vinner.

– Hittills har projektet gått över förväntan, säger Patrik Kenger, avdelningschef för Material och Teknik. Det här är första gången som vi från Högskolan Dalarna är med i den här tävlingen. Studenterna har tagit fram en mycket ambitiös konstruktion, bland annat med egentillverkade hjul.

Med stöd av lärare och forskare har de fyra studenterna Mikael Kalrot, Jens Bertilsson, Fredrik Gustafsson och Benny Magnusson konstruerat sin farkost från grunden.

– Från början var vi åtta personer i gruppen, förklarar Mikael Kalrot. Eftersom projektet ska göras helt på fritiden var det några som kände sig tvungna att hoppa av på grund av tidsbrist, studierna måste gå först.

Efter noggrann planering är själva skrovet klart och hjulen är under konstruktion.

– Vi har funderat på konstruktionen efter hand som vi byggt på fordonet, berättar Mikael. Vi har också tittat på bilder och data från föregående år för att lära oss hur andra gjort tidigare. Ambitionen är att slå så många som möjligt under själva tävlingen.

– Det viktigaste med det här projektet är att studenterna får möjlighet att jobba med något roligt under längre tid med både teoretiska och praktiska utmaningar, säger Patrik Kenger. De får själva beställa delar, jobba med teoretiska beräkningar och lita på sin magkänsla. Egna tidigare erfarenheter tillsammans med Högskolans expertis i form av verkstad, lärare och forskare ska leda till ett fungerande projekt med ett absolut mål. Här finns inte utrymme för någon omtenta. 

– Vi har varit tvungna att lära oss nya saker på annat sätt än i skolbänken, fortsätter Mikael Kalrot. Det tycker vi alla har varit väldigt givande och något vi kommer att ha nytta av när det är dags att söka jobb.

– Industrin efterfrågar praktisk erfarenhet. De här killarna vet hur material känns och hur man kapar delar. De vet om delar ska skruvas eller svetsas ihop. Allt de lär sig sätts i en helhet så de kommer absolut att vara konkurrenskraftiga när de ska ut på arbetsmarknaden, avslutar Patrik Kenger.

Text och foto: Tina Sjöström

Publicerad