Forskning som ska ge säkrare trafik

08 jan 2015 08:46
Hur ska blinkande hastighetsskyltar bli som mest effektiva och öka trafiksäkerheten? Jo, genom att inte blinka för dem som bara kör lite för fort. Det har Diala Jomaa kommit fram till i sin forskning.

Diala Jomaa har forskat om blinkande hastighetsskyltar, eller hastighetspåminnare som de kallas, sedan 2011. Projektet är ett samarbete mellan högskolan, Borlängeföretaget Safe X Systems, ITS Dalarna och Borlänge kommun.

– Skyltarna bör blinka bara när de ändrar förarens beteende. Blinkar de för ofta, så blir föraren van och sänker inte hastigheten, säger hon.

Diala Jomaa har studerat skyltar som funnits i Kvarnsveden, i Korsgården och i Årby. Hon har samlat in data över hur fort bilisterna kör och bland annat kommit fram till att skylten inte ska blinka för "nära" hastighetsgränsen.

– Om det är 40 så är det dumt att skylten redan ska blinka när någon kör i 44 kilometer i timmen. Bästa effekten blir om den blinkar när någon kör över 50. Då håller fler hastigheten, förklarar hon.

Steg två i Diala Jomaas forskning är att skapa ett system för en dynamisk hastighetspåminnare. 

Det innebär att skylten själv bestämmer är den bör blinka eller inte blinka beroende på trafiksituationen under olika tider på dygnet eller under veckan. Till exempel kan den blinka till lägre hastighet när det är mycket trafik på morgonen och till högre hastighet när det är mindre trafik på kvällen.

– Genom radar på vägen samlar man in data om trafiksituationen under en längre tid för att sedan programmera skylten.

Diala Jomaa menar att man alltid bör analysera trafiksituationen och hur bilförarna kör innan hastighetsgränsen bestäms.

– Bilförare är intelligenta och vet att man till exempel kan köra fortare vid en skola på kvällen. Därför bör också skyltarna vara anpassade efter det, säger Diala som också ser att ett liknande system skulle kunna bli aktuellt i framtiden när det gäller hastighetskameror.

På Safe X Systems som tillverkar trafiksystemen till skyltarna är man nöjd med samarbetet.

– Det är jätteroligt att jobba tillsammans med en doktorand och att högskolan ser nyttan i ett samarbete med lokala företag, säger vd:n Lars Söderström.

Han betonar vikten av Jomaas forskning eftersom det inte tidigare funnits någon alls på området.

– Det kommer definitivt göra att trafikrytmen blir bättre och att trafiksäkerheten ökar i framtiden, säger Söderström.

Kommer ni att sälja fler skyltar tack vare forskningen?

– Det här är så mycket mer än en skylt; det är ett trafiksystem som man kan få ut massor av data från. Och ja, hennes forskning kan absolut leda till att vi får sälja fler trafiksystem.

Källa: dt.se

Publicerad