Gymnasister blir forskare för en vecka

12 feb 2014 16:38
Hur får man en snytbagge att låta bli nyplanterad skog? Kan kardemumma påverka bakterietillväxt? Det är några av frågorna som den här veckan ställs i Högskolan Dalarnas lokaler i Vassbo, där gymnasieelever får prova på livet som forskare.

– Så här många har vi inte haft på plats tidigare, det är rekord, säger Anders Lindström, docent vid Högskolan Dalarna och projektledare för gymnasieforskarskolan.

Koldioxid och kryddor

De totalt 50 gymnasieeleverna, den här veckan från Soltorgsgymnasiet i Borlänge, är uppdelade i forskargrupper som tittar på allt från hur mycket koldioxid träd kan ta upp till hur kryddor påverkar bakterietillväxt. Gymnasieforskarskolan hålls sex veckor varje år och har pågått sedan 2003. Totalt har omkring 2 800 gymnasieelever passerat genom lokalerna sedan starten.

– Vissa skolor tycker det är så bra så de bokar redan året innan de ska komma hit, säger Anders Lindström.

Multiresistenta bakterier

Han tror att det pedagogiska anslaget lockar – här får gymnasieeleverna på olika stationer praktiskt prova idéer och försöka hitta lösningar på olika frågor inom naturvetenskap som ställs dagligen i laboratorier över hela världen. Till exempel hur man ska tackla det växande problemet med multiresistenta bakterier.

– Det är väldigt intressant, den här stationen var mitt förstahandsval, säger Oman Karakas som läser naturvetenskapliga programmet vid Soltorgsgymnasiet, samtidigt som han stoppar små pappersbitar preparerade med kryddblandningar i en behållare med bakterier för att se om behandlingen kan ha en hämmande effekt på bakterietillväxten.

Samarbetsprojekt

Gymnasieforskarskolan är ett samarbetsprojekt mellan Högskolan Dalarna, gymnasieskolan, och företag i regionen. Projektet stöds också av Erik Johan Ljungbergs utbildningsfond. Syftet med projektet är bland annat att få fler gymnasiestudenter att få upp ögonen för högskolestudier och forskning, och att möjliggöra framtida kompetensförsörjning till lokala och regionala företag.