Seminarium om Ikea-effekten

01 okt 2013 18:19
Vad kommer Ikeas öppnande att betyda för handeln i Borlänge? Den och många andra frågor kom ett hundratal inbjudna för att få svar på när Högskolan Dalarna tillsammans med Region Dalarna och Borlänge kommun på tisdagen anordnade ett lunchseminarium.

Johan Håkansson
Johan Håkansson, lektor i kulturgeografi vid Högskolan Dalarna, tror att ökat samarbete, mellan både näringsidkare och fastighetsägare, är viktigt för centrumkärnan i Borlänge.

Runt ett hundratal personer från myndigheter, organisationer och näringsliv hade kommit för att se material och ta del av tankar från forskarna på seminariet Är det möjligt att Norra Backa (inte) blir ett lyft för Borlänge centrum? Johan Håkansson och Madelen Lagin från Högskolan Dalarna har tittat på hur handelsmönstren ser ut i Borlänge och hur de kommer att påverkas av Ikeas öppnande om drygt tre veckor.

Bra lokaliserat

De konstaterade till att börja med att Ikea valt en svårslagen plats för sitt nya varuhus. Inom en omkrets på 70 km når man 75 procent av boende i Dalarna. Dessutom möts två riksvägar här, där stora strömmar resande på väg till fritidshus och semestrar passerar.

Vad öppnandet kommer att få för ren effekt på staden var inte helt lätt att svara på. På andra orter där Ikea etablerat sig tidigare har ett uppsving i handeln skett, men samtidigt har det varit platser som redan haft en uppåtgående trend.

– Det man kan se är en effekt på sällanköpsvaror och möbler. Den effekten avtar ju längre bort man kommer och 10 mil bort är den nästan obefintlig, säger Johan Håkansson.

Jämförelse med Kupolen

Jämförelser gjordes ändå med öppnandet av Kupolen för 20 år sedan och hur det påverkade centrumhandeln. De båda forskarna tog upp en del faktorer som skulle kunna skydda och lyfta handeln i Borlänge centrum.

– Nischa verksamheten, rekrytera rätt personal, kompetensutveckla dig själv och tänk på din lokalisering – är min verksamhet rätt placerad för att dra nytta av mina grannars kunder, sade Johan Håkansson och fortsatte:

– Samarbete är nyckeln till framgång, alla har något att bidra med.

Ikeas varuhuschef i Borlänge Johan Nestor var dock ganska övertygad om att Ikea-effekten kommer att vara positiv.

– Jag tror på en lyckad etablering, jag har slagits av den stora entreprenörsanda som finns här och det finns en stor vilja att detta ska bli lyckat, sade Johan Nestor.


Seminariebesökare
Seminaret ägde rum i matsalen i det ännu oöppnade varuhuset.

Publicerad