Kurstillfälle

Internationell handel och marknadsföring

Kursen behandlar de faktorer som driver ett företag eller en organisation att etablera någon form av aktivitet – export, import, förädling – på utländska marknader. Dessa faktorers inverkan på företags och organisationers strategier för att etablera verksamheten kommer att diskuteras och analyseras relaterat till drivkrafter och andra påverkansfaktorer. För att få en förståelse för hur internationaliseringen påverkar företagen/organisationerna kommer vi inom kursen även att behandla hur det multinationella företaget kan organiseras. En ytterligare faktor som kommer att behandlas under kursen är hur marknaderna ser ut och fungerar. I en globaliserad värld där systemändringar på hemmamarknaden och i andra länder i hög grad påverkar företag/organisationer är det viktigt att även behandla hur en marknad i förändring påverkar det internationella företaget/organisationen. Relaterat till detta är även vilken typ av produkter som säljs där olika produkter med olika karaktäristiska påverkar såväl strategier för marknadsföring, interaktioner som investeringar. Etiska frågor som rör internationell verksamhet kommer också att belysas under kursen.


Poäng:
15 högskolepoäng
Nivå:
Avancerad nivå 1
Termin:
Höstterminen 2017
Anmälningskod:
HDA-H2UYB
Anmälningsdatum:
2017-04-18
Anmälan till:
Universitets- och högskolerådet
Startar och slutar:
v45, 2017 - v2, 2018
Studietakt:
100%
Studieort:
Borlänge
Språk:
Engelska
Undervisningstid:
Dag
Studieform:
Normal
Behörighetskrav: [?]
90 hp på grundnivå 1 varav kurserna Ekonomistyrning och Redovisning 15 hp, Organisation och Marknadsföring 15 hp samt Marknadsföring B 7,5 hp eller motsvarande kunskaper
Studieplatser:
Kursansvarig:
Kurskod:
FÖ3036

Ansök