Kurstillfälle

Specialpedagogik, pedagogisk dokumentation och bedömning för grundlärare F-3

I kursen behandlas begrepp som normalitet, inkludering, barn i behov av särskilt stöd, formativ och summativ bedömning. Begreppen problematiseras ur olika pedagogiska och specialpedagogiska perspektiv. Möjliga konsekvenser av att förstå en pedagogisk praktik ur olika professionsbundna perspektiv - exempelvis psykologiska, medicinska och psykosociala - diskuteras och problematiseras. I kursen behandlas även pedagogisk dokumentation och bedömning ur ett kritiskt granskande perspektiv. Formativ och summativ bedömning tas upp i förhållande till pedagogisk verksamhet. Dessutom analyseras och värderas pedagogisk dokumentation och bedömning i relation till kunskapssyn samt till styrdokumentens formuleringar kring uppdrag och kunskapsbegrepp.


Poäng:
7,5 högskolepoäng
Nivå:
Avancerad nivå 1
Termin:
Höstterminen 2017
Anmälningskod:
HDA-H2V6Z
 
Ges endast som del av ett program!
Ej sökbar som fristående kurs.
Anmälningsdatum:
2017-04-18
Anmälan till:
Universitets- och högskolerådet
Startar och slutar:
v35, 2017 - v39, 2017
Studietakt:
100%
Studieort:
Flexibel (Falun)
Språk:
Svenska
Undervisningstid:
Dag
Studieform:
IT-distans
Behörighetskrav: [?]
Tematisk kurs inom SO, NO och teknik för grundlärare, årskurs F-3, 30 hp Utveckling och lärande i förskoleklass och grundskolans åk 1-3 (inklusive 7,5 hp VFU), 15 hp Engelska för grundlärare åk F-3, 15 hp eller motsvarande kunskaper.
Studieplatser:
P
Kurskod:
PG3024

Nätbaserad utbildning

Datorvana: 
  
Datorkapacitet: 
  
Genomförande: 
  
Obligatoriska fysiska träffar:
1
Obligatoriska online träffar:
8