Kursplan

Solel (grundnivå)

Kurskod
GEG3A2
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för information och teknik
Ämnestillhörighet
Energiteknik (MÖY)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2024-02-05.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2024-04-01.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • beskriva solljusets egenskaper före och efter passagen genom atmosfären samt beskriva grundläggande geometri och vanliga begrepp vad gäller solens rörelse över himlavalvet,
  • redogöra för uppbyggnad och funktion av solelektriska komponenter, batterier och solcellssystem,
  • självständigt dimensionera solcellsanläggningar manuellt och med hjälp av simuleringsverktyg,
  • ge exempel på miljömässiga och ekonomiska aspekter av solcellssystem.

Innehåll

Kursen inleds med en introduktion om solstrålningens fysik och potential, fördelning över tid samt beroende av geografi. Sedan ges en översikt över solcelltekniker och tillverkning av solceller. Uppbyggnad och funktion av de viktigaste komponenterna i ett solcellssystem behandlas såsom solcellsmoduler, omformare och batterier. I nästa steg behandlas systemkoncept för nätkopplade och fristående anläggningar samt dimensionering av dessa manuellt och med beräkningsprogram. Kursen avslutas med undervisning om montage och installation av solcellssystem och om metoder för ekonomiska och miljömässiga bedömningar av solcellssystem.

Examinationsformer

  • Inlämningsuppgift
  • Seminarium
  • Projektuppgift

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Inlämningsuppgifter och seminarier - 3 hp | U–G
  • Projektuppgift - 4,5 hp | U–VG

Behörighet

  • Ellära, 7,5 hp

Övrigt

Överlappar delvis med GEG2UL.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.