Kursplan

Examensarbete för kandidatexamen i Samhällsbyggnadsteknik

Kurskod
GSQ25N
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för information och teknik
Ämnestillhörighet
Samhällsbyggnadsteknik (SQQ)
Ämnesgrupp
Samhällsbyggnadsteknik
Utbildningsområde
Tekniska området, 75%
Samhällsvetenskapliga området, 25%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Samhällsbyggnadsteknik1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G2E
Fastställd
Fastställd 2018-11-08.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2019-01-25.

Lärandemål

Examensarbetets övergripande mål är att studenten ska tillämpa och fördjupa tidigare inhämtade kunskaper och färdigheter under utbildningen genom att genomföra ett vetenskapligt grundad arbete inom kunskapsområdet.
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
  • kritiskt bearbeta teoretiska kunskaper inom samhällsbyggnadsteknik
  • visa kunskap och förståelse gällande forskningsstrategi, datainsamlings- och analysmetoder samt relevant forskning inom ämnet samhällsbyggnadsteknik
  • identifiera, formulera och argumentera för en problemställning för ett akademiskt arbete inom ämnesområdet samhällsbyggnadsteknik
  • planera och genomföra en litteraturstudie kopplad till en framtagen problemställning
  • planera, designa och genomföra en vetenskapligt grundad studie inom samhällsbyggnadsteknik
  • anlägga olika perspektiv på det undersökta problemet och argumentera för den valda metoden, samt tillämpa ett etiskt förhållningssätt
  • visa förmåga att planera självständigt och genomföra uppgifter inom given tidsram
  • redovisa sina resultat vid en muntlig presentation och i en skriftlig rapport
  • kritiskt granska och värdera det egna genomförda arbetet och kunna ge exempel på metodologiska alternativ som möjligen skulle kunnat förbättra genomförandet
  • opponera på ett annat examensarbete vid ett seminarium

Innehåll

I examensarbetet ska studenterna visa att de självständigt kan identifiera en problemställning inom ämnesområdet samt planera och genomföra ett arbete på ett vetenskapligt sätt. Under kursen tränas studenterna i att arbeta på en forskningsrelevant frågeställning som genomförs med hjälp av litteraturstudier och datainsamling. Examensarbetet kan bedrivas i samarbete med näringsliv eller förvaltning. Vid handledningstillfällen ges studenterna möjlighet att diskutera olika sätt att avgränsa och beskriva problem, välja teoretiska utgångspunkter, strategier och olika datainsamlings- och dataanalysmetoder. Studenten dokumenterar examensarbetet i form av en rapport som är författad i enlighet med goda vetenskapliga principer. Avslutningsvis ska studenten dels presentera det egna arbetet, dels opponera på ett annat arbete.

Examinationsformer

Kursen examineras genom följande delar:
Redovisning av projektidé samt projektbeskrivning (0,5 hp)
Mittperiodsredovisning, genom muntlig och skriftlig presentation (0,5 hp)
Skriftlig rapport, muntlig redovisning, opposition på ett annat examensarbete, inkl. skrivet oppositionsprotokoll, samt deltagande vid övriga ordinarie redovisningar (14 hp).

Arbetsformer

Föreläsningar, seminarier, handledning och presentationer.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

För att erhålla VG som slutbetyg på kursen krävs att bedömningskriterier för VG uppfylls samt att uppsatta tidsramar följs.
Projektidé och projektbeskrivning U-G
Mittperiodsredovisning, genom muntlig och skriftlig presentation U–G
Skriftlig rapport, muntlig redovisning, aktiv opposition på ett annat examensarbete samt deltagande vid övriga ordinarie redovisningar U–VG

Förkunskapskrav

  • 150 hp varav minst 60 hp inom huvudområdet samhällsbyggnadsteknik

Övrigt

Examensarbetet innebär till största delen ett självständigt arbete men som ett stöd för den studerande utses en handledare till varje arbete. De arbeten som utförs i samarbete med en extern uppdragsgivare skall dessutom ha en handledare från den organisation där arbetet utförs.