Tarja Alatalo

Personlig presentation av Tarja Alatalo

Professor pedagogiskt arbete
Pedagogiskt arbete 1 Institutionen för kultur och samhälle

Som professor i pedagogiskt arbete tar jag ansvar för lärarutbildning och forskning som stärker utbildningarnas vetenskapliga grund. Som ämnesansvarig för forskarutbildningsämnet pedagogiskt arbete tar jag ansvar för kvalitet och utveckling i forskarutbildningen. Jag handleder också doktorander. 

Andra profilsidor

Bakgrund

Efter disputationen i pedagogiskt arbete vid Göteborgs universitet 2011 har jag undervisat i lärarutbildningar och ägnat mig åt forskning vid Högskolan Dalarna. Eftersom min forskning genomförs i ämnet pedagogiskt arbete har jag formulerat syften och besvarat frågor som är aktuella i skolans, förskolans och förskoleklassens verksamheter. I mitt tidigare yrke som grundskollärare har jag undervisat i grundskolan, främst i lågstadiet, i tio år innan jag kom in på den akademiska banan.

Undervisning

Jag undervisar i forskarutbildningen i pedagogiskt arbete, men även i grundlärarprogrammens läs- och skrivinriktade kurser samt i uppdragsutbildningar för lärare i olika skolformer. Sedan tidigare har jag en gedigen erfarenhet av kursansvar och undervisning i grundlärarprogrammets svenskdidaktiska kurser, examensarbeteskurser och i kurser i den utbildningsvetenskapliga kärnan. Just nu ansvarar jag även för revideringen av nationella kartläggnings- och bedömningsmaterial i läsutveckling i förskoleklass och årskurs 1. Skolverkets hemsida

Forskning

Jag forskar tillsammans med svenska och nordiska forskare. I ett forskningsprojekt studerar vi hur läs- och skrivutvecklande undervisning genomförs i olika ämnesområden i förskoleklass och potential att utveckla undervisningen. I andra projekt studerar vi lärarkvalifikationer i matematik- och svenskämnet i årskurs 3 och 6, läsning och läsmotivation i årskurs 6 och 9 samt högläsning och skrivande i förskolan.

Publikationer