Forskningsprojekt: Betydelsen av lärarkompetens för elevers skolprestationer: Effektiv och rättvis undervisning i svenska och matematik
Projektledare
Deltagare
Tarja Alatalo Jan-Eric Gustafsson, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik Göteborgs universitet Åse Hansson, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik Göteborgs universitet Stefan Johansson, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik Göteborgs universitet Bo Nielsen, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik Göteborgs universitet
Projektperiod
-
Projektstatus
Pågående
Beskrivning
Forskningen bedrivs utifrån en totalpopulation med SCB-data, lärar- och elevregistret. I projektet undersöks hur olika lärarkompetenser, t.ex. tidigare kunskaper, utbildning, erfarenhet, lärarlegitimering och andra utbildningar, kan knytas till elevresultat i årskurs 3, 6 och 9 under de senaste två decennierna. Tarja Alatalo har ansvar för svenskämnet i projektet.
Finansiär: Vetenskapsrådet, 2016-03636
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.