Syftet med projektet är att genom pedagogiska interventioner inom lärarutbildning i idrott och hälsa bidra med kunskap om vilka ”ämneskunskaper som krävs för yrkesutövningen” (Högskoleförordningen, examensmål för ämneslärarutbildning), särskilt när det gäller ämneskunskap i rörelse.
Motivet till projektet står att finna i den kritik som riktats i utvärderingar och forskning mot idrott och hälsa såväl i lärarutbildning som i skolan. Skolans idrott och hälsa har kritiserats såväl för att inte klara av den transformering till ett ”kunskapsämne” som var intentionen redan i skolreformen 1994 som för att fortsatt gynna elever, ofta pojkar och elever med svensk härkomst och akademisk bakgrund, som uppfattar sig själva som ”sportiga”. När ”kunskap” faktiskt hamnar i fokus i ämnet, reduceras innebörden ofta till ”teoretisk kunskap” med stillasittande undervisning i klassrum. Lärarutbildning i idrott och hälsa har i sin tur kritiserats för att vara alltför trögrörlig för att klara av att hantera ovan nämnda problem i ämnet. I en forskningsantologi reses frågan om utbildningen är ”i takt med tiden” (Larsson & Backman, 2013).
Nyberg Gunn, Ekberg Jan-Eric, Barker Dean, Larsson Håkan. Power of movement capabilityCurriculum Studies in Health and Physical Education, 2024. article-journal.
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.