Forskningsprojekt: Gymnasieelevers meningsskapande och identitetsformerande processer i möte med berättelser i ämnesövergripande undervisning inom yrkesutbildning med fokus på samhällsorienterande ämnen
Projektet undersöker elevers meningsskapande och identitetsformerande processer inom ämnesövergripande undervisning i historia, religion och samhällskunskap vid ett yrkesförberedande gymnasium. I ämnenas centrala innehåll ingår förståelse av egen och andras identitet i relation till individ och samhälle, tid och rum. Ämnena är starkt relaterade till läroplanens demokratiska värdegrundsuppdrag, att fostra självständiga kritiskt reflekterande, etiskt medvetna medborgare i ett mångfaldssamhälle. Undervisningen är tematiskt upplagt utifrån en historisk kronologisk ram. Inom varje deltema bearbetas ett övergripande problem vilket involverar olika möjliga intresse- och målkonflikter, vilka belyses utifrån förändringsprocesser inom olika områden. Fokus ligger på hur berättelser av olika slag interagerar med elevers självförståelse och omvärldsförståelse.
Projektets syfte är att i samverkan med medverkande lärare och deras elever utveckla kunskap om elevers meningsskapande och identitetsformerande processer i förhållande till de berättelser som de möter i SO-undervisningen.
Frågeställningar
1. Hur återspeglas elevers identitetsformerande processer i elevernas berättelser, i relation till undervisningsmomentets tema, speciellt med fokus på elevernas självförståelse och omvärldsförståelse?
2. Vad aktualiseras som etiska relevanta frågor i relation till studieområdet i elevernas berättelser och hur reflekteras dessa frågor?
3. Vilka möjligheter och utmaningar reser elevernas berättelser gentemot de berättelsemönster som eleverna mött i undervisningsmomentet?
Materialet utgörs av elev- och lärarintervjuer samt undervisningsobservation. Data analyseras utifrån Arthur W. Franks socio-narratologi, vilken innebär att berättelser studeras som aktörer utifrån vad de gör; hur berättelser skapar mening och tolkningsramar, sätter människor i rörelse, samt innesluter eller utesluter individer och grupper från sociala, religiösa, kulturella, nationella och lokala gemenskaper.
Nyckelord
meningsskapande, identitet, SO-undervisning, yrkesgymnasium, meaning making, identity, social science education, vocational education
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.