Forskningsprojekt: Lärarutbildning i Colombia möter icke-formell utbildning i ett samverkande multimodalt projekt om utbildning för hållbar utveckling
Projektledare
Maria Deldén Nercy Gutierrez, Lenguaje y literatura castellana Universidad Surcolombiana, Neiva, Colombia
Deltagare
Projektperiod
-
Projektstatus
Pågående
Beskrivning
Projektet är ett samarbete med Universidad Surcolombiana, Neiva, Colombia och med en idéburen colombiansk organisation. Syftet med projektet är att undersöka hur inslag av icke-formellt lärande kan ha bäring för det formella lärandet i lärarutbildningen i Colombia, med fokus på utbildning för hållbar utveckling.
Vår metodologiska utgångspunkt är practice-based research där vi studerar vår egen undervisning (Stensland 2003), vilket kan ge ett spännande metodologiskt bidrag. Teoretisk utgångspunkt för formellt / icke-formellt lärande är Freire (1998, 2017) med begreppen epistemologisk nyfikenhet och autonomi i undervisning och lärande samt Mezirow (2003) med begreppet transformativt lärande.
Nyckelord
icke-formellt lärande, lärarutbildning, Colombia, utbildning för hållbar utveckling, non-formal learning, teacher education, Colombia, education for sustainable development
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.