Det övergripande syftet med denna forskningsstudie är att bidra med fördjupad kunskap om bildundervisning i gymnasieskolan genom att undersöka hur elever kan göras mer delaktiga och inta mer aktiva positioner i visuella möten i klassrummet. Det handlar om hur bildlärare kan bjuda in elever att välja bilder till undervisningen och hur de tillsammans kan reflektera kring och kritiskt granska visuell kultur som eleverna omges och är en del av. Studiens analys har fokus på att problematisera den diskursiva praktiken i bildundervisning i gymnasieskolan med avseende på hur visuell kunskap konstrueras.
Detta är den andra studien i en doktorsavhandling som bygger vidare på licentiatuppsatsen "Visuella möten i klassrummet: Bilddidaktiska konstruktioner av kunskap och positioner i gymnasieskolan" som publicerades våren 2021.
Nyckelord
bilddidaktik, bildundervisning, klassrumspraktik, pedagogiskt arbete, bilder, kunskap och makt, gymnasieskolan, visuell kultur, visuella möten, art didactics, art teaching, classroom practice, pedagogical work, images, knowledge and power, upper secondary school, visual culture, visual meetings
Forskningsprofil
Utbildning och lärande
Ämne
Bild Pedagogiskt arbete
Finansiärer
Högskolan Dalarna
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.