Mål
Efter godkänd kurs ska den studerande kunna:
- visa kunskap om bedömning och betygssättning i svensk skola ur ett samtida och historiskt perspektiv,
- visa kunskap om juridiska aspekter av bedömning och betygssättning,
- visa förmåga att problematisera bedömning och betygssättning i relation till elevers lärande och till skolans värdegrund,
- visa förmåga att, utifrån den egna undervisningen, analysera, värdera och kommunicera olika former av bedömning och betygssättning i relation till olika kunskapsteoretiska utgångspunkter och till skolans styrdokument,
- visa förmåga att tillgodogöra sig vetenskapliga texter och skriva vetenskapligt samt att kommunicera om bedömning och betygsättning muntligt och skriftligt
Innehåll
I kursen behandlas bedömning och betygssättning i relation till undervisningsämne ur ett kritiskt granskande perspektiv. Vidare belyses bedömning och betyg ur ett historiskt perspektiv samt ur ett samtida politiskt och juridiskt perspektiv. Kursen behandlar ämnesspecifika exempel på olika typer av bedömning för och av lärande. I relation till styrdokumentens formuleringar av uppdrag och kunskapsbegrepp analyseras och värderas hur kunskap kan komma till uttryck på olika sätt i relation till bedömning och betygssättning.
Examinationsformer
- Seminarier
- Skriftlig inlämningsuppgift med ventileringsförfarande
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Bedömning och betygssättning - VAL - 7,5 hp | U–VG
Behörighet
- Antagen till VAL-utbildning
Övrigt
Nätbaserad kurs, innehåller obligatorisk campusträff.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.