Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på en grundläggande nivå kunna:
- redogöra för fysiologiska förmågors träningsbarhet hos barn och ungdomar
- redogöra för relevanta fotbollstermer och deras användbarhet under träning och match
- visa förmåga att via tester utvärdera individers fysiologiska status och funktionella teknik
- använda matchanalyser i avsikt att identifiera styrke- och utvecklingsområden
- redogöra för hur man skapar en utvecklande lärandemiljö för barn och ungdomar
- visa förmåga att anpassa träningsupplägg utifrån individernas och gruppens utvecklingsnivå
- redogöra för betydelsen av konstruktiv feedback
- praktiskt tillämpa omhändertagande av vanligt förekommande akuta fotbollsrelaterade skador hos barn och ungdomar
- redogöra för och praktiskt tillämpa relevant träning för att rehabilitera och/eller förebygga fotbollsrelaterade skador hos barn och ungdomar.
Innehåll
I denna kurs behandlas olika fysiologiska förmågors träningsbarhet hos barn och ungdomar, det vill säga vid vilken ålder som effekten av träning är som störst för respektive förmåga. I kursen ges även nycklar för att utvärdera individen och laget genom användandet av fysiologiska tester respektive matchanalyser i avsikt att identifiera styrke- och utvecklingsområden. Inom ramen för kursen belyses hur man kan anpassa träningsupplägg inom fotboll utifrån individernas och lagets utvecklingsnivå. Vidare behandlas verktyg för att skapa en utvecklande lärandemiljö samt ge spelarna konstruktiv feedback. Dessutom studeras vanligt förekommande akuta skador inom barn- och ungdomsfotboll samt hur dessa skador kan omhändertas, rehabiliteras och förebyggas genom träning.
Examinationsformer
- Seminarer
- Skriftliga inlämningsuppgifter
- Skriftlig tentamen
- Praktiska redovisningar
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Betygsrapportering:
- Seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter, praktiska redovisningar, skriftlig tentamen (7,5 hp)
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet