Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för de grundläggande begreppen, definitionerna och relationerna mellan e-samhälle, e-förvaltning och digitala tjänster,
- beskriva e-samhällets nya utmaningar och möjligheter för invånare, företag och organisationer på olika nivåer.
Färdigheter och förmågor
- via litteraturstudier analysera (genomförda) fallstudier om e-samhälle, e-förvaltning och digitala tjänster och undersöka deras tekniska och sociala aspekter,
- identifiera nyckelfaktorerna som bidrar till framgångsrik e-förvaltning,
- identifiera tekniska och metodiska lösningar för att möta kraven på informationssystem i ett e-samhälle,
- tillämpa vetenskapliga metoder för att utforska potentialen inom e-samhället och hantera relaterade problem.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- utvärdera olika digitala lösningar för specifika sektorer, med hänsyn till behoven hos olika användargrupper och säkerställa inkludering och tillgänglighet,
- analysera framväxande teknologier och förutsäga deras potentiella inverkan på framtiden för e-samhället och e-förvaltning, med tanke på utmaningar och möjligheter.
Innehåll
Kursen behandlar hur samhället, myndigheters processer och tjänsteleveranser har förändrats av digital teknik. Vidare behandlas de grundläggande begreppen e-samhälle, e-förvaltning och digitala tjänster. Under kursens gång analyserar studenten olika e-styrningsmodeller, utvärderar teknologier och kritiskt bedömer olika digitala tjänster med avseende på design och användbarhet. Vidare utforskar studenten strategier för social integration, tillgänglighet och e-förvaltningens juridiska och etiska konsekvenser samt tillämpar relevant teknik i praktiska scenarier. Studenten utvärderar även framväxande teknologier samt genomför litteraturstudie och tillämpar därefter insikter från dessa i ett projekt.
Examinationsformer
- inlämningsuppgifter som bedöms individuellt
- seminarium
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
För att få VG på kursen som helhet skall studenten har fått VG på den sista inlämningsuppgiften.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Inlämningsuppgift (koncept) - 2 hp | U–G
- Inlämningsuppgift (analyser) - 2 hp | U–G
- Inlämningsuppgift (projekt, muntl. redovisning) - 3,5 hp | U–VG
Behörighet
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.