Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för rörelseapparatens funktionella anatomi samt biomekaniska principer som möjliggör och begränsar rörelser
- redogöra för och tillämpa de olika stegen i en kvalitativ rörelseanalys samt planera, genomföra och utvärdera träningsupplägg som grundar sig i analysen
- diskutera möjligheterna att använda digitala verktyg som hjälpmedel i kvalitativa rörelseanalyser.
Innehåll
I kursen studeras människokroppens funktionella anatomi och biomekaniska principer i relation till olika rörelseformer och rörelseaktiviteter. Begreppet motorisk kontroll introduceras och diskuteras. Stor vikt läggs på att studenterna får öva på att använda sina kunskaper inom funktionell anatomi och biomekanik för att göra rörelseanalyser samt planera, genomföra och utvärdera träningsupplägg grundade i rörelseanalyser med syfte att utveckla olika målgruppers rörelsekompetens.
Examinationsformer
Examination sker genom skriftlig salstentamen, muntliga och praktiska redovisningar.
Arbetsformer
Arbetsformer är laborationer, praktiska övningar samt föreläsningar och workshops.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:
- Skriftlig salstentamen, muntliga och praktiska redovisningar, 7,5 hp.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Kursen motsvarar GIH2DY.