Kursplan

Grundläggande energiteknik

Kurskod
GEG38F
Poäng
4,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för information och teknik
Ämnestillhörighet
Energiteknik (MÖY)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2023-12-19.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2024-02-14.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • använda grundläggande begrepp och teorier inom termodynamik, strömnings- samt värmelära,
  • beskriva samt förklara funktion och praktiska användningsområden för, samt utföra beräkningar på, utvalda fenomen och komponenter inom det energitekniska området,
  • redogöra för begreppen energikvalitet och primärenergi samt hur dessa relaterar till effektiv energianvändning i byggnader.

Innehåll

I kursen behandlas teorin bakom, samt tillämpningar inom, grundläggande termodynamik, strömnings- samt värmelära, där enhetshantering och energibalanser är centrala delar. I delen som rör termodynamik definieras energiformerna värme och arbete, vilket bygger vidare till begreppet kretsprocesser med fokus på praktisk förståelse av värmepumpar och kylmaskiner. Inom strömningslära behandlas strömning med ideala fluider, inklusive strömningsförluster. För delen om värmelära är kursens fokus på bakgrunderna till värmeledning, konvektion samt värmestrålning. Kursen behandlar även begreppen energikvalitet och primärenergi samt kopplar detta till de krav på energianvändning som ställs på byggnader i Sverige.

Examinationsformer

  • Laborationsrapport
  • Seminarium
  • Tentamen

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U, 3, 4, 5.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Laboration - 0,5 hp | U–G
  • Seminarium - 0,5 hp | U–G
  • Tentamen - 3,5 hp | U, 3, 4, 5

Behörighet

  • Byggfysik, 7,5 hp

Övrigt

Ersätter delar av EG1000.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.