Kursplan

Programutvecklingsteknik, introduktion

Kurskod
GIK2PE
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för information och teknik
Ämnestillhörighet
Informatik (IKA)
Ämnesgrupp
Informatik/Data- och systemvetenskap
Utbildningsområde
Tekniska området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Informatik1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1F
Fastställd
Fastställd 2021-04-15.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2021-06-09.

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att den studerande tillägnar sig grundläggande kunskaper och färdigheter i att programmera.

Kunskap och förståelse
Efter avslutat kurs ska studenten kunna:

  • förklara vad begreppet objektorientering innebär
  • redogöra för grundläggande termer, begrepp och nyckelord inom programmering

Färdighet och förmåga
Efter avslutat kurs ska studenten kunna:

  • utveckla språkoberoende algoritmer syftande till en strukturerad design vid utveckling av program
  • skapa applikationer för in- och utmatning med hjälp av ett urval av klasser från standardklassbibliotek respektive återanvända färdiga programbibliotek i egen programutveckling
  • använda selektiva programsatser som innehåller villkor för att styra ett programs exekvering
  • använda iterationsatser för att upprepade gånger exekvera programsatser tills vissa villkor uppfyllts
  • skapa egendefinierade klasser innehållande egenskaper och metoder som representerar beteendet hos objekt skapade av dessa klasser
  • felsöka program med en så kallad debugger
  • använda datastrukturer för att (temporärt) lagra och manipulera data under exekvering
  • skriva ner data till filer respektive läsa upp data från filer
  • argumentera för vald programutvecklingsmetod och dess resultat.

Innehåll

Initialt behandlar kursen begrepp inom objektorienterad programmering (OOP) och hur Javaspråket är uppbyggt i allmänhet. Vidare behandlas grundläggande språkelement som identifierare, datatyper, modifierare, operatorer, variabler, uttryck och programsatser. Då programmeringsspråket är objektorienterat så läggs vikt vid klasser och objekt som används vid uppbyggnad av objektorienterade program. Därtill behandlas hur tilldelning av variabler, konstanter och objektreferenser går till. Villkorsstyrd selektion behandlas, dvs hur beslut genom logiska val fatts under programflödets gång. Vidare behandlas hur så kallad metoder skapas för att utföra operationer på data samt hur delar ur UML (Unified Modelling Language) används för att skapa en modell av det system som skall konstrueras, syftande till att det ska bli enklare att förstå, dokumentera och bygga system.

Kursen behandlar vidare olika typer av iteration, dvs hur programsatser upprepas intill dess att vissa fördefinierade villkor uppfyllts. Vidare behandlas hur man skapar egna klasser och hur objekt skapas, hur data kan skrivas till respektive läsas från filer. Vidare behandlas hur datamängder lagras och manipuleras i datastrukturer.

I kursen används Java, ett av världens mest använda programmeringsspråk.

Examinationsformer

Dugga (1hp) och inlämningsuppgifter (2x2 hp och 2,5 hp)

Arbetsformer

Föreläsningar och övningsuppgifter.


Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Duggan har betygskala U-G.

För att erhålla VG som slutbetyg på hela kursen krävs VG i minst två inlämningsuppgifter.

Förkunskapskrav

  • Introduktion till Informatik och eTjänster, 7,5 hp, grundnivå

Övrigt

Kursen kan ej tillgodoräknas i examen tillsammans med Programutveckling - Grunder, IK1025, IK1059 resp. IK1077, Object-oriented Programming & Problem Solving, GIK289, Introduktion till objektorienterad programmering, IK1052, Introduktion till Java-programmering, IK1003, IK1046 respektive IK1085.

Ersätter IK1085.

Vid kursens start publiceras en studiehandledning som informerar om hur målen kan nås för respektive examinerande del.