or
Bibliography for:
Approved 3 May 2024

Subject Didactics and Special Education (of which 10 credits VFU placement) (GPG2S8)

H3HUL (Autumn 2024, 50%, Day, Distance, Falun, Round 1, ORD)

Literature

  • Blomström, V., & Wennerberg, J. (2021). Akademiskt läsande och skrivande (Andra upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144151045
    Book / Anthology
  • Blomström, V., & Persson, C. (2021). Muntlig interaktion i akademiska sammanhang (Andra upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144152080
    Book / Anthology

Course modules

1. Special Education and Subject Didactics
  • Asp-Onsjö, L. (2020). Specialpedagogik i en skola för alla - att arbeta med elever med skolsvårigheter. In C. Liberg, U. P. Lundgren, & R. Säljö (Ed.), Lärande, skola, bildning (4th ed., pp. 359-410). Stockholm: Natur och kultur läromedel.
    Chapter in book
  • Nilholm, C. (2020). Perspektiv på specialpedagogik (3rd ed.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144138626
    Book / Anthology
  • Tväråna, M. (2021). Ämneslärarens didaktiska ledarskap. In M. Andrée, G. Bladh, I. Carlgren, & M. Tväråna (Ed.), Ämneslärarens arbete : didaktiska perspektiv (1st ed., pp. 321-352). Stockholm: Natur och kultur läromedel.
    Chapter in book
  • (2010). Skollagen (2010:800). Retrieved 2024 February 26 from https://www.lagboken.se/Lagboken/start/skoljuridik/skollag-2010800/d_638504-skollag-2010_800.
    Website
  • Ett skönlitterärt verk ingår och väljs i samråd med lärare..
    Text
  • Ämnesdidaktiska och specialpedagogiska forskningsartiklar tillkommer..
    Text
2. Placement (VFU) 2
  • Bie, K. (2014). Reflektionshandboken för pedagoger (1st ed.). Malmö: Gleerups. ISBN: 9789140688255
    Book / Anthology
  • Insulander, E., & Selander, S. (Eds.). (2023). Att bli lärare (Tredje upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147147489
    Book / Anthology
  • Aktuella läroplaner tillkommer..
    Text