Kursplan

Kommunal styrning och förändringsarbete

Kurskod
GAB3AK
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för kultur och samhälle
Ämnestillhörighet
Arbetsvetenskap (ABA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2024-02-13.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2024-02-13.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för och diskutera teorier och begrepp som rör styrning och förändringsarbete inom politiskt styrda organisationer
  • diskutera teorier om styrning och förändringsarbete inom politiskt styrda organisationer, utifrån tillämpning på den egna verksamheten och ledarskapet
  • kritiskt analysera och värdera styrning och förändringsarbete inom politiskt styrda organisationer, utifrån ett organisationsperspektiv
  • kritiskt analysera och värdera hur styrning och förändringsarbete inom politiskt styrda organisationer påverkar ledares förutsättningar att utveckla och upprätthålla hållbara arbetsplatser ur ett arbetsmiljöperspektiv.

Innehåll

Kursen behandlar hur sammanhanget, i detta fall verksamhet i politiskt styrda organisationer och välfärdstjänstearbete, påverkar förutsättningarna för styrning, förändringsarbete och ledarskapet. I kursen ges en teoretisk översikt av ledarskapet i politiskt styrda organisationer och välfärdstjänstearbete. Detta omfattar styrningslogiker, kvalitetetsarbete, ekonomi, kommuniktion, förändringsarbete, samt sambanden mellan styrning, ledarskap och arbetsmiljö.

Examinationsformer

  • Aktivt deltagande vid seminarier
  • Muntliga redovisningar
  • Skriftliga inlämningsuppgifter

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–G.

Som betygsskala på hel kurs används U–G.

Betyg rapporteras enligt följande:
• Kommunal styrning och förändringsarbete - 7,5 hp | U–G

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Kommunal styrning och förändringsarbete - 7,5 hp | U–G

Behörighet

  • Grundläggande behörighet

Övrigt

Kursen ges som uppdragsutbildning. Samtliga seminarier är obligatoriska.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.