Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för grundläggande begrepp, modeller och teoretiska grunder inom innovationsområdet (1)
- redogöra för grundläggande skillnader mellan rollerna uppfinnare, innovatör och entreprenör (2)
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- identifiera och analysera de olika rollerna utifrån olika perspektiv med fokus på innovationsprocessen (3)
- kritiskt analysera och reflektera skillnaderna mellan den innovativa kontra den entreprenöriella processen (4)
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- visa förmåga att inom innovationsområdet göra bedömningar med hänsyn till samhälleliga och etiska aspekter (5)
Innehåll
Att skapa nya företag, fånga nya marknader, förbättra organisationens effektivitet sker genom innovation, omvandling av processer - eller båda. Ny teknik, processer, konkurrens och globalisering tvingar entreprenörer och befintliga företag att främja innovation och flexibilitet. Denna kurs behandlar grunderna i innovation med utgångspunkt från två perspektiv. Det första perspektivet behandlar de olika rollerna inom innovationsprocessen, där vi har uppfinnare, innovatörer och entreprenörer. Det andra perspektivet behandlar områdena inom innovation, som t.ex. social innovation, teknisk innovation, organisations innovation. Vi kommer att titta på skillnaderna mellan dessa men även andra faktorer som kan både främja, försvåra eller hindra den innovativa processen.
Examinationsformer
Individuell skriftlig inlämningsuppgift med opposition samt aktivt deltagande vid seminarium, 3 hp (examinerar mål 3, 4 och 5):
Arbetsformer
Föreläsningar och obligatoriskt seminarium.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet