Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- förklara hur informationsbärande visualiseringar kan anpassas för specifika målgrupper och användningsområden genom användning av relevanta vetenskapliga teorier och metoder
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- urskilja, formulera och lösa problem inom informationsdesign
- producera avancerade visualiseringar med hänsyn till designprinciper, hållbarhetsperspektiv och funktionalitetskrav enligt avsedd kvalitet där exempelvis grafik, text, bild, färg, form och estetik samverkar
- på ett strukturerat sätt utföra datafångst, bearbetning, lagring, analys/modellering och visualisering med syfte att skapa underlag för vetenskapligt grundade beslut
- redogöra för och diskutera information, problem och lösningar
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- göra kritiska bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
Innehåll
I kursen behandlas aspekter inom informationsdesign samt informationsbärande visualiseringar anpassade för olika medier och målgrupper. Vidare behandlas och används mikrodataanalyskedjan vilken omfattar sekvensen datafångst, databearbetning, datalagring, dataanalys/modellering och visualisering av data för beslutsstöd.
Examinationsformer
- Seminarier (1,5 hp)
- Projekt (7,5 hp)
- Inlämningsuppgifter (6 hp)
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier och praktiska övningar.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Seminarier (1,5 hp), U–G
Projekt (7,5 hp), U–VG
Inlämningsuppgifter (6 hp), U–VG
För slutbetyg VG krävs slutbetyg VG inlämningsuppgifter och projekt samt G på seminarier.
Förkunskapskrav
- Databassystem 7,5 hp, Grafisk design 7,5 hp, Dynamiska webbapplikationer 7,5 hp, Forskningsmetodik 7,5 hp, Statistisk analys 7,5 hp och Visuell identitet 7,5 hp
Övrigt
Överlappar GIK2JL.