Kursplan

Grundläggande svenska som andraspråk I (nivå CEFR A1-A2.1)

Kurskod
GSS3BG
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Svenska som andraspråk (SSA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2024-05-24.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2024-05-24.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • förstå och använda ett elementärt basordförråd i svenska
  • tillämpa elementära grammatiska kunskaper i tal och skrift
  • tillämpa svenska språkets grundläggande fonetiska principer på ett godtagbart sätt
  • använda elementära perceptiva och produktiva färdigheter i svenska i enkla, förutsägbara situationer
  • reflektera över den egna språkinlärningen.

Innehåll

Kursen har en kommunikativ och en till viss del språkvetenskaplig inriktning. Kursen ger en överblick över svenskans grundläggande ordförråd, elementär morfologi samt syntax. Dessutom tas den svenska prosodins kännetecknande drag upp och uttal övas under kursen. Den studerande ges tillfällen att öva perceptiv och produktiv förmåga, exempelvis genom att delta i enkla samtal och skriva korta texter. Kursen innehåller dessutom en viss orientering om svensk kultur, svenska seder och traditioner.

Examinationsformer

  • Individuella muntliga presentationer
  • Individuella skriftliga uppgifter
  • Skriftlig övervakad enskild tentamen på plats eller online

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

För att få betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs Väl Godkänd på båda modulerna.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Uttal, prosodi och muntlig framställning - 3,5 hp | U–VG
  • Grammatik och skriftlig framställning - 4 hp | U–VG

Behörighet

  • Grundläggande behörighet. Undantag för svenska kan ges.

Övrigt

Denna kurs överlappar kursen Nybörjarsvenska för internationella studenter I, 7,5 hp.

För nätbaserad kurs krävs att den studerande har möjligheter att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.