Mål
Delkurser
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- redogöra för de huvudfrågor som behandlas i samtida nationell och internationell andraspråksforskning
- diskutera styrkor och svagheter hos olika typer av forskningsperspektiv inom andraspråksforskning
- relatera olika typer av kunskap som genererats inom andraspråksforskningen till teorier och vetenskapliga perspektiv
- formulera syfte och frågeställningar inom ett för kursen relevant ämnesområde och motivera det utifrån relevant metod och teori
- analysera och kritiskt granska vetenskapliga texter inom för kursen relevant
ämnesområde med fokus på syfte och forskningsfrågor, teoretiska och metodologiska utgångspunkter samt resultat och slutsatser.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- undersöka och diskutera samband och skillnader mellan fiktionstext från olika tider och skilda delar av världen
- självständigt planera för ett undervisningsmoment som stimulerar lärande med fiktionstext i undervisningen i svenska som andraspråk
- självständigt värdera och kritiskt diskutera relevanta metoder, begrepp och modeller vid analys av fiktionstext i svenska som andraspråk.
- redogöra för och diskutera relationer mellan utveckling av språk och kunskap i olika skolämnen
- beskriva och reflektera över språkliga aspekter vad gäller det specifika ämnesspråket i några skolämnen
- självständigt diskutera och kritiskt värdera relevant forskning inom ett för delkursen relevant område.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- diskutera bedömningar av språkfärdighet med stöd i teoretiska utgångspunkter
- redogöra för olika teoretiska perspektiv på språkfärdigheter på avancerad språklig nivå och relatera dem till varandra
- planera för ett bedömningsmoment med förankring i aktuell forskning
- kritiskt diskutera olika sätt att bedöma språkfärdigheter i relation till syfte och sammanhang.
Innehåll
Kursen består av fyra delkurser.
Delkurser
Delkursen innehåller en orientering om andraspråksforskningens huvudfrågor, teorier, forskningsmetoder och resultat. Inom kursens ram fördjupas diskussionen om ett vetenskapligt arbetssätt inom ämnesområdet. Vidare behandlas flerspråkighet och andraspråksforskning ur fyra perspektiv, ett samhällsperspektiv, ett didaktiskt perspektiv, ett individperspektiv samt ett rent språkligt perspektiv.
I denna kurs behandlas lärande genom fiktionstext i andraspråksundervisningen. Metoder och modeller för att analysera fiktionstext tillämpas och en textanalys av ett eller flera verk genomförs. I kursen diskuteras fiktionstext från olika tider och skilda delar av världen på ett fördjupat sätt. Vidare behandlas didaktiska ställningstaganden på ett fördjupat sätt där studenten självständigt planerar för ett undervisningsmoment som stimulerar till lärande genom fiktionstext.
I delkursen fördjupas diskussionen om relationer mellan utveckling av språk och kunskap i skolans olika ämnen, liksom insikten om specifika språkliga karakteristika av betydelse inom olika skolämnen. Implikationer för undervisning såväl i svenska som andraspråk som i skolans olika ämnen diskuteras. Särskilt fokus läggs på undervisningsformer som gynnar elevers kunskapsutveckling i olika ämnen samtidigt som de stöds i sin utveckling av det språk som uttrycker denna kunskap. Inom kursens ram diskuteras särskilt de specifika språkliga utmaningar som några valda skolämnen utgör för andraspråkselever. Samtidigt ger delkursen en vägledning till aktuell forskning om språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt inom de valda skolämnena.
Denna delkurs behandlar olika teoretiska perspektiv på hur språkfärdigheter på avancerad nivå kan analyseras och bedömas. Under delkursen behandlas teorier och tillvägagångssätt vid bedömning av språkfärdighet. I delkursen ingår att planera för ett bedömningsmoment i ett valt undervisningssammanhang och diskutera hur mål, undervisning, bedömning och återkoppling hänger samman samt kritiskt diskutera olika sätt att bedöma språkfärdigheter i relation till syfte och sammanhang.
Examinationsformer
- Aktivt deltagande i seminarier
- Skriftliga inlämningsuppgifter
- Skriftliga hemtentamina
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på 22,5 hp.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Andraspråksforskning - 7,5 hp | U–VG
- Lärande genom fiktionstext i gymnasieskolan - 7,5 hp | U–VG
- Ämnesspecifikt språk - 7,5 hp | U–VG
- Bedömning av avancerade språkfärdigheter hos inlärare av svenska som andraspråk - 7,5 hp | U–VG
Behörighet
- Svenska som andraspråk I med didaktisk inriktning, 30 hp och Svenska som andraspråk II med didaktisk inriktning, 15 hp
Övrigt
I kursen ingår två fältstudier vid en grund- eller gymnasieskola. En obligatorisk träff om 1-2 dagar på campus ingår även i kursen.
Kursen överlappar tidigare kurskoder GSS39R, GSS2QV, GSS2BL och GSS2MP samt kurserna Svenska som andraspråk III - Andraspråksforskning: en forskningsöversikt, 7,5 hp, Svenska som andraspråk III - Andraspråksforskning, 15 hp, Bedömning av avancerade språkfärdigheter hos inlärare av svenska som andraspråk, 7,5 hp och Lärande genom fiktionstext i gymnasieskolan, 7,5 hp.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.