Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- visa insikt om hur psykosociala aspekter, bindnings- och anknytningsprocesser, kan påverka familjebildning och föräldrablivande
- problematisera och reflektera över kvinnans, barnets och närståendes roller och hur den påverkas av okomplicerade, komplicerade medicinska och psykosociala förlopp under graviditet, förlossning och postpartumperiod
- i simulerad miljö utföra undersökningar och behandlingar vid handläggning av okomplicerad graviditet, förlossning och postpartumvård med undersökningsmetoder och handgrepp som har stöd i vetenskap och beprövad erfarenhet
- redogöra för och reflektera över begrepp och hälsotillstånd som rör okomplicerad graviditet, förlossning och postpartumvård inklusive neonatalvård
- kritiskt reflektera över hållbarhetsperspektiv, lagstiftning, förordningar och yrkesetik som reglerar barnmorskans profession och yrkesansvar i samband med graviditet, förlossning och postpartumvård
- kritiskt reflektera över för- och nackdelar med olika former av smärtbehandling i samband med graviditet, förlossning och postpartumvård.
Innehåll
Kursen omfattar reflektion, diskussion och problematisering av normala förlopp i samband med handläggning av okomplicerad graviditet, förlossning och postpartumvård. Därtill studeras utredning och behandling vid amning och amningssvårigheter.
Examinationsformer
- Skriftlig hemtentamen
- Inlämningsuppgifter som diskuteras vid seminarier
- Kliniska färdighetsövningar i simulerad miljö
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–G.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Individuell skriftlig hemtentamen - 3,5 hp | U–G
- Seminarier - 2 hp | U–G
- Färdighetsövningar - 2 hp | U–G
Behörighet
- Av Socialstyrelsen utfärdad svensk legitimation som sjuksköterska och kandidatexamen i vårdvetenskap alternativt omvårdnad eller sjuksköterskeexamen 180 hp inklusive 15 hp examensarbete
Övrigt
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.