Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för och visa förståelse för centrala begrepp inom idrottspsykologi samt översiktligt beskriva vetenskapsområdet idrottspsykologi och dess framväxt
- reflektera över och redovisa idrottspsykologiska fenomen och mentala processer i samband med idrott och/eller fysisk aktivitet
- tillämpa idrottspsykologiska teorier och modeller i idrottsliga miljöer
- analysera och värdera idrottsliga företeelser utifrån kognitions-, inlärnings- och personlighetsteorier
- visa förmåga att skriftligt redogöra för grunderna i motiverande samtal samt dess tillämpningsområden inom idrott och hälsa.
Innehåll
Kursen omfattar idrottspsykologiska teorier inom kognition, hälsopsykologi och personlighet. Kursen innehåller en grundläggande orientering om idrottspsykologin som vetenskap samt hur psykologiska faktorer och processer påverkar individen i utövandet av idrott och fysisk aktivitet. Områdens som behandlas är nervositet och stresshantering, motivation, självförtroende, självkänsla, målsättning, motiverande samtal och mental träning. Andra inslag i kursen är psykologiska mätmetoder och hur dessa kan tillämpas, samt faktorer och processer som påverkar individen i idrottsutövandet.
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Betygsrapportering:
- Skriftlig tentamen, 7,5 hp
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet