Kursplan

Ryska I: Grundläggande kurs 1

Kurskod
GRY38R
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Ryska (RYA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ryska1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2023-12-08.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2023-12-08.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • ställa och besvara enklare frågor på ryska med anknytning till ett antal vardagliga situationer
  • tillämpa grundläggande regler för ryskans ljudsystem
  • uttala de ryska språkljuden korrekt
  • läsa och skriva kyrilliska bokstäver på dator
  • använda grundläggande grammatiska termer och identifiera enkla grammatiska strukturer i ryskan
  • läsa korta texter på ryska om vardagliga ämnen.

Innehåll

Kursen innehåller träning i språkfärdigheter som hör-, tal-, och läsförståelse samt skrivträning. Grammatikstudier ingår för att utveckla förmågan att behärska språkets struktur.

Examinationsformer

  • Aktivt deltagande i seminarier
  • Skriftliga inlämningsuppgifter
  • Skriftligt avslutande prov

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på minst 5 hp.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Fonetik och ljudsystem - 2,5 hp | U–VG
  • Grundläggande muntlig språkfärdighet 1 - 2,5 hp | U–VG
  • Grundläggande skriftlig språkfärdighet 1 - 2,5 hp | U–VG

Behörighet

  • Grundläggande behörighet. Undantag beviljas från kravet på svenska för grundläggande behörighet

Övrigt

Svenska och/eller engelska används som stödspråk, medan ryskan utgör undervisningsspråk i så hög grad som möjligt.

Kursen överlappar tidigare kurskod GRY28E och kursen Ryska för nybörjare I, 7,5 hp.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.