Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för de teoretiska grunderna inom objektorienterad design
- redogöra för metoder, arbetssätt, tekniker och verktyg som används vid utveckling av objektorienterad programvara
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- tillämpa vedertagna designprinciper för objektorienterad programmering
- designa algoritmer och datastrukturer som främjar förvaltning och skalbarhet
- tillämpa modelleringsspråk för visualisering av objektorienterade program
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- motivera för val av datastrukturer och algoritmer i programutvecklingsprocessen
Innehåll
Kursen behandlar grundläggande koncept inom objektorienterad design (OOD) och mjukvaruutveckling, såsom välkända design patterns och programmeringsprinciper, syftande till att designa kod som är välstrukturerad, samt förståelig, förvaltnings- och skalbar.
Vidare behandlas hur klasser, attribut, metoder och relationstyper kan extraheras med utgångspunkt i kravspecifikationer samt hur visuella representationer i etablerade notationsspråk används i dokumentation och i planeringsfaser. Kursen behandlar grunder i datastrukturer och algoritmer.
Examinationsformer
- Duggor, 2,5 hp
- Seminarier, 2 hp
- Projekt, 3 hp
Arbetsformer
Föreläsningar, övningar, seminarier och projekt
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Duggor, U-VG
Seminarier, U-G
Projekt, U-VG
Slutbetyget på kursen baseras på en helhetsbedömning av examinatorn.
Förkunskapskrav
- Programmering 7,5 hp
Övrigt
Överlappar, GIK2F7, IK1004 och MI1003.
Undervisning kan ske på engelska.