Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- beskriva olika utredningar och handläggningsprocesser som berör vuxna, barn och familjer inom socialt arbete
- beskriva och utreda barnets sociala situation och särskilda behov utifrån ett utvecklingsteoretiskt perspektiv
- visa kunskap om samtalsfärdigheter och kommunikation
gällande allmänna samtal, barnsamtal och samtal med kommunikationshjälpmedel.
Färdigheter och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- utifrån ett brukarperspektiv genomföra olika typer av utredningar inom
socialt arbete gällande barn, familjer, personer med missbruks- eller
beroendeproblematik, personer med funktionsnedsättning och med behov av särskilt stöd samt äldre
med särskilda behov
- handlägga ärenden från ansökan/anmälan till beslut och insatser
- tillämpa relevanta författningar och i
skrift kunna uttrycka sig på ett enkelt, rättssäkert och konkret sätt.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa insikt i vad olika aspekter av intersektionalitet såsom
genus, klass, etnicitet och funktionshinder betyder för bedömning av insatser
- visa insikt om människors olika behov och utvecklingsnivåer i ett livsloppsperspektiv
- reflektera över mötets betydelse samt vad professionellt
bemötande betyder för utredningsprocessen.
Innehåll
Kursen tar upp metoder för utredning och handläggning inom socialt arbete. I kursen behandlas olika tillvägagångssätt vid utredningar i ett brett perspektiv gällande människors behov av stöd och insatser. I kursen fokuseras på utredning, tillgänglighet, brukardelaktighet och utformande av möten i syfte att involvera människor i utredningsprocessen. Fokusområde är bl.a. samtalsfärdigheter, barnsamtal, barns delaktighet samt skydds- och riskbedömningar. Speciella kommunikationshjälpmedel och hjälpmedel behandlas också samt hur intersektionalitet påverkar bemötande och bedömning av insatser.
- kursen innehåller 1 hp PPU (personlig och professionell utveckling)
Examinationsformer
Aktivt deltagande i seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter, studiegruppsuppgifter samt individuell hemtentamen.
Arbetsformer
Föreläsningar och obligatoriska seminarier.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:
- Seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter, studiegruppsuppgifter, hemtentamen, 7,5 hp
Förkunskapskrav
- Organisation, grupp och samverkan 15 hp, Socialrätt II 7,5 hp, Missbruk och beroende 7,5 hp, samt Familjeperspektiv på socialt arbete 7,5
Övrigt
Kursen ingår i Socionomprogrammet. Kursen motsvarar GSA27U.