Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- identifiera och reflektera kring matematikdidaktiska begrepp, teorier och perspektiv på undervisning i matematik som utvecklar elevers matematiska kompetenser
- med grund i aktuella styrdokument och litteratur redogöra för och reflektera kring undervisningsmodeller och -metoder där kommunikation och problemlösning utgör grunden
- identifiera, beskriva och förklara grundläggande begrepp, lagar och metoder med hjälp av olika uttrycksformer inom området tal och aritmetik som utgör baskunskaper för undervisning i årskurserna 4–6
- använda grundläggande begrepp, lagar och metoder för att lösa uppgifter inom området tal och aritmetik
- föra och följa matematiskt grundade resonemang i förhållande till kursens innehåll och uppgifter samt kommunicera matematik med olika uttrycksformer
- skriftligt och muntligt kommunicera kursens innehåll, anpassat till situation
- utifrån givna frågeställningar redogöra för och kritiskt granska undervisningssituationer och matematikdidaktiska texter.
Innehåll
I kursen behandlas forskning om hur elever i årskurs 4 – 6 utvecklar sina matematiska förmågor och hur olika arbetssätt och arbetsformer kan bidra till denna utveckling. Kursen har ett särskilt fokus på matematisk problemlösning och kommunikation i matematikklassrummet.
Tonvikt läggs under kursen på den studerandes egna matematiska
förmågor, kunskaper och utvecklandet av ett matematiskt språk inom områdena tal
och aritmetik.
Examinationsformer
Examination sker genom muntliga och skriftliga redovisningar under seminarier samt
salstentamen.
Arbetsformer
Föreläsningar samt obligatoriska seminarier och
uppgifter som bearbetas enskilt och/eller i grupp.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:
- Muntliga och skriftliga redovisningar, tentamen, 7,5 hp.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet samt Matematik 2a alt 2b alt 2c, Engelska 6, Naturkunskap 1b alt 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b alt 1a1+1a2
Övrigt
Kursen innehåller en till två fältdagar i årskurs 4–6.
Kursen motsvarar MD1046.