Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- identifiera och reflektera kring matematikdidaktiska begrepp, teorier och perspektiv på undervisning i matematik som utvecklar elevers matematiska kompetenser
- med grund i aktuella styrdokument och litteratur redogöra för och reflektera kring undervisningsmodeller och -metoder där kommunikation och problemlösning utgör grunden
- identifiera, beskriva och förklara grundläggande begrepp, lagar och metoder med hjälp av olika uttrycksformer inom området tal och aritmetik som utgör baskunskaper för undervisning i förskoleklassen och årskurserna 1 – 3
- använda grundläggande begrepp, lagar och metoder för att lösa uppgifter inom området tal och aritmetik
- föra och följa matematiskt grundade resonemang i förhållande till kursens innehåll och uppgifter samt kommunicera matematik med olika uttrycksformer
- skriftligt och muntligt kommunicera kursens innehåll, anpassat till situation
- utifrån givna frågeställningar redogöra för och kritiskt granska undervisningssituationer och matematikdidaktiska texter.
Innehåll
I kursen behandlas forskning om hur elever i förskoleklassen och årskurserna 1 – 3 utvecklar sina matematiska förmågor och hur olika arbetssätt och arbetsformer kan bidra till denna utveckling. Kursen har ett särskilt fokus på matematisk problemlösning och kommunikation i matematikklassrummet.
Tonvikt läggs under kursen på den studerandes egna matematiska
förmågor, kunskaper och utvecklandet av ett matematiskt språk inom områdena tal
och aritmetik.
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:
- Muntliga och skriftliga redovisningar, tentamen, 7,5 hp.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet samt Matematik 2a alt 2b alt 2c, Engelska 6, Naturkunskap 1b alt 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b alt 1a1+1a2
Övrigt
Kursen motsvarar MD1047.