Mål
Kunskap och förståelse
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för centrala begrepp inom området hållbara produktionssystem.
- övergripande redogöra för de vanligaste metoderna för att framställa verkstadstekniska produkter.
- redogöra för centrala begrepp inom verkstadsteknisk mätteknik.
- redogöra för vanligt förekommande verkstadstekniska mätmetodern.
- redogöra för metallers uppbyggnad, mikrostruktur och mekaniska egenskaper.
- redogöra för metallers uppträdande vid plastisk deformation.
Färdighet och förmåga
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- mäta och verifiera att den tillverkade detaljen överensstämmer med de mått, toleranser och ytfinhetskrav som angetts på ritningen med hjälp av lämpliga verktyg.
- utföra enkla mätningar med hjälp av en koordinatmätmaskin och tolka de erhållna resultaten.
- utföra enkla mätningar med hjälp av en optisk ytprofilometer och tolka de erhållna resultaten.
- diskutera kring de förändringar i mikrostruktur och egenskaper som metaller kan uppvisa på grund av plastisk deformation.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- kritiskt diskutera och reflektera över begreppen mätfel och mätosäkerhet.
Innehåll
Kursens innehåll ger en introduktion till produktframtagningskedjan och de centrala begreppen och principerna för hållbara produktionssystem. Kursen behandlar verkstadsteknisk mätteknik och måttkontroll och deras roll för att uppnå ökad tillverkningsprecision. Slutligen ger kursen en introduktion till de vanligaste konstruktionsmaterialen och då framför allt metalliska konstruktionsmaterial vars mikrostruktur, egenskaper och uppträdande i samband med plastisk deformation behandlas.
Examinationsformer
- Salstentamen
- Laborationer
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U, 3, 4, 5.
Den skriftliga tentamen styr slutbetyget på kursen.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Salstentamen - 5 hp | U, 3, 4, 5
- Laboration 1 Mätteknik I - 1,5 hp | U–G
- Laboration 2 Mätteknik II - 1 hp | U–G
Behörighet
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.