Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande utifrån ett personcentrerat omvårdnadsperspektiv kunna:
- redogöra för olika demenssjukdomar, demensutredning, diagnostisering och behandling
- problematisera och reflektera kring betydelsen av symptom och tecken på demenssjukdom för människans fysiska, psykiska och sociala situation
- problematisera och reflektera kring hur diagnostiseringsprocessen av demenssjukdom påverkar människans psykiska och sociala situation
- kritiskt reflektera över farmakologisk behandling och omvårdnadsåtgärder för beteendemässiga och psykiska symptom vid demens
- identifiera och diskutera behovet av olika omvårdnadsåtgärder för personer med demens och kritiskt reflektera över sjuksköterskans ansvar i sådant arbete
- identifiera och diskutera behovet av olika omvårdnadsåtgärder i relation till riktlinjer för vård av personer med demens.
Innehåll
- Olika demenssjukdomar, demensutredning, diagnostisering och behandling ur ett omvårdnadsperspektiv
- Demenssjukdom ur ett biologiskt, psykologiskt och socialt perspektiv
- Omvårdnadsplanering utifrån symptom och tecken på demenssjukdom
- Rättssäker vård för personer med demens ur ett micro-, meso- och makroperspektiv.
Examinationsformer
Skriftlig individuell hemtentamen med uppföljande seminarium samt aktivt deltagande i seminarier med tillhörande studieuppgifter.
Arbetsformer
Föreläsningar, obligatoriska seminarier och individuella uppgifter.
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Betygsrapportering:
- Seminarium, 3 hp
- Hemtentamen, 4,5 hp
Förkunskapskrav
- Filosofie kandidatexamen med minst 60 hp i omvårdnad, fysioterapi, arbetsterapi, medicinsk vetenskap eller folkhälsovetenskap varav 15 hp utgörs av ett examensarbete
Övrigt
Kursen är helt på distans och bedrivs via lärplattform. Detta innebär att
inga fysiska träffar på campus förekommer.
Kursen ingår i Specialistsjuksköterskeprogram med inriktning demensvård.
Kursen ingår i Specialistsjuksköterskeprogram med inriktning demensvård.
Summary in English
After completing the course, the student shall be able to:
- describe and explain various dementia diseases, dementia investigation, diagnosis and treatment
- problematize and reflect on the significance of symptoms and signs of dementia in terms of human physical, mental and social situations
- problematize and reflect on how the diagnosis process of dementia affects human psychological and social situations
- critically reflect on pharmacological treatment and caring interventions for behavioural and mental symptoms in dementia
- identify and discuss the need for different caring interventions for people with dementia and critically reflect on the nurse’s responsibility in such work
- identify and discuss the need for different caring interventions in relation to guidelines for the care of persons with dementia.