Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för begreppet hållbar utveckling
- använda grundläggande begrepp i energilära på ett korrekt sätt
- genomföra enkla energitekniska beräkningar och ge exempel på hur energianvändningen kan effektiviseras i olika delar av samhället
- beskriva samhällets energianvändning och förklara hur de vanligaste energisystemen för generering, distribution och användning av el och värme är uppbyggda
- redogöra för miljöproblem kopplade till samhällets energianvändning, dess etiska aspekter och strategier för att hantera dem
- redogöra för energisystemets betydelse samt förhållande till hållbar utveckling
Innehåll
Kursen är en introduktion till energilära och energisystem. Den behandlar grunderna för hur såväl energitekniska komponenter som energisystem fungerar.
Vidare behandlas begrepp som hållbar utveckling, energi, effekt, verkningsgrad, olika energiformer och de grundläggande energiprinciperna för att kunna genomföra enklare energitekniska beräkningar och energibalanser på komponenter och energisystem. Kursen innehåller även de vanligaste teknikerna för generering och distribution av värme och el.
Uppbyggnaden av dagens energisystem, samt hur de förväntas kunna förändras i framtiden, diskuteras utifrån en historisk bakgrund. Dagens energianvändning i byggnader, industri och för transporter diskuteras. Hållbarhetsbegreppet är centralt och särskilt energisystemens miljöpåverkan samt hur framtidens energisystem kan se ut för att minska dess påverkan på miljön.
Examinationsformer
- Inlämningsuppgifter
- Seminarier
- Salstentamen
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–G.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Inlämingsuppgifter - 1,0 hp | U–G
- Seminarier - 1,5 hp | U–G
- Salstentamen - 2,0 hp | U–G
Behörighet
- Grundläggande behörighet samt Matematik 3c eller Matematik D, Fysik 2, Kemi 1
Övrigt
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.