Kursplan

Levd religion: fältstudieresa utifrån ämnesteoretiska och religionsdidaktiska perspektiv

Kurskod
GRK3B4
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för kultur och samhälle
Ämnestillhörighet
Religionsvetenskap (RKA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Religionsvetenskap1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1F
Fastställd
Fastställd 2024-04-25.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2024-05-03.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • analysera egna kontextualiserade etnografiska erfarenheter och upplevelser ur ämnesteoretiska och religionsdidaktiska perspektiv
  • diskutera och reflektera över tillämpningen av levd religion i religionsundervisningen i grund- eller gymnasieskolan ur ämesteoretiska och religionsdidaktiska perspektiv
  • reflektera över det egna lärandets betydelse för religionskunskapslärarens profession
  • reflektera över och visa ett nyanserat förhållningssätt till olika religiösa och kulturella traditioner.

Innehåll

Kursen introducerar och behandlar begreppet ”levd religion” i religionsdidaktiska sammanhang. Kursen ger ämnesteoretiska och religionsdidaktiska verktyg för analys av etnografiska erfarenheter och hur dessa kan användas i religionsundervisning. I kursen ingår teoretiska studier samt ett fallstudium genom en fältstudieresa till en plats där levd religion kan studeras och upplevas.

Examinationsformer

  • aktivt deltagande i seminarier
  • skriftliga inlämningsuppgifter

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–G.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Levd religion: fältstudieresa utifrån ämnesteoretiska och religionsdidaktiska perspektiv - 7,5 hp | U–G

Behörighet

  • 22,5 hp i religionsvetenskap

Övrigt

Kursen innehåller en obligatorisk fältstudieresa på ca en vecka. Resmålet bestäms inför varje kurstillfälle.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.