Kursplan

Franska I med didaktisk inriktning

Kurskod
GFR2WA
Poäng
30 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Franska (FRA)
Ämnesgrupp
Franska
Utbildningsområde
Humanistiska området, 75%
Undervisningsområdet, 25%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Franska1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2022-04-28.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2022-04-28.

Lärandemål

Kursens mål är att de studerande utvecklar grundläggande kunskaper i det franska språket, om franskspråkig kultur och litteratur samtidigt som de förbereder sig för en framtida yrkesprofession som språklärare. Ett övergripande mål är också att de studerande utvecklar självständighet i studierna samt förmågan att reflektera över det egna lärandet.

Delkurser

1.
Muntlig språkfärdighet, 5,5 högskolepoäng

Delkursen syftar till att utveckla färdigheter i att kommunicera muntligt på franska.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • beskriva de vanligaste begreppen inom elementär fonetik
  • redogöra för de franska språkljudens egenskaper och för franskans prosodi
  • förstå och använda fonetisk transkription (IPA)
  • förstå vårdat franskt talspråk
  • kommunicera muntligt i vardagliga sammanhang med ett godtagbart uttal
  • visa grundläggande kunskap om presentationsteknik och tillämpa den i muntlig framställning
  • reflektera kring fonetikens betydelse för språkinlärning.

2.
Skriftlig språkfärdighet I, 7,5 högskolepoäng

Delkursen syftar till att utveckla förmågan att kommunicera skriftligt på franska.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • beskriva och tillämpa de vanligaste grammatiska begreppen i olika former av språklig analys
  • tillämpa den franska basgrammatiken korrekt i egen textproduktion såsom att på vårdad franska skriva enklare texter eller sammanfatta en tidningsartikel
  • använda ett basordförråd i franska
  • visa medvetenhet om samt kunna tillämpa grundläggande mönster i det franska språkets struktur
  • översätta kortare texter, exempelvis en tidningsartikel, från svenska till franska
  • reflektera över grammatikens roll i språkundervisningen.

3.
Kultur och samhälle, 5,5 högskolepoäng

Delkursen syftar till att utveckla grundläggande kunskap om Frankrike och den fransktalande världen.
Efter avslutad delkurs ska den studerande på franska kunna:

  • redogöra för begreppet ”la francophonie” och dess betydelse
  • beskriva geografiska aspekter och särdrag i Frankrike och den fransktalande världen
  • förklara och diskutera händelser och aspekter av Frankrikes och den fransktalande världens historia från 1945 och fram till idag
  • redogöra för och diskutera några viktiga aspekter av kultur och politik i dagens franska samhälle och den fransktalande världen
  • förstå och använda sig av informationsteknologin som kunskapskälla och resurs för språklärande
  • diskutera vad kultur i språkundervisningen kan innebära.

4.
Franskspråkig litteratur I: Från 1900 till idag, 5,5 högskolepoäng

Delkursen syftar till att utveckla kunskaper om modern franskspråkig litteratur.
Efter avslutad delkurs ska den studerande på franska kunna:

  • läsa och tolka ett urval litterära texter
  • utföra analys av skönlitterära texter med hjälp av grundläggande litterära begrepp
  • muntligt och skriftligt redogöra för de viktigaste författarna, genrerna, rörelserna, trenderna och strömningarna inom 1900- och 2000-talens franskspråkiga litteratur
  • visa viss självständighet i studierna samt reflektera över den egna inlärningen
  • reflektera kring användning av litterära texter i språkundervisningen.

5.
Språkdidaktik 1A, 6 högskolepoäng

Delkursen syftar till att ge den studerande en introduktion till språkdidaktik. Delkursen ger en teoretisk grund och kompletterar de övriga delkursernas innehåll som förberedelse för den kommande yrkesrollen.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • diskutera hur de främmande språkens ställning i skola och samhälle utvecklats historiskt och debatteras idag
  • redogöra för centrala språkinlärningsteorier och diskutera deras betydelse för språkundervisningen
  • redogöra för skolans styrdokument med särskilt fokus på de moderna språkens kurs- och ämnesplaner
  • på svenska diskutera och reflektera över språkdidaktiska frågeställningar som rör urval av undervisningsmaterial och arbetssätt i relation till målgrupp och skolans styrdokument.

6.
Språkdidaktik 1B, 6 högskolepoäng

Syftet med delkursen är att den studerande befäster och fördjupar sina språkdidaktiska kunskaper och färdigheter samt utvecklar förtrogenhet med språkundervisning i grund- och gymnasieskolan. Delkursen ska även leda till ökad medvetenhet om elevers generella och specifika förutsättningar för språklärande. Ytterligare ett mål är att den studerande utvecklar sin förmåga att relatera sina övriga språkstudier till ett yrkesprofessionellt perspektiv som språklärare.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • med utgångspunkt i elevers kunskapsbehov och individuella förutsättningar för lärande diskutera innehåll och arbetssätt för undervisningen med hänsyn till målgrupp, skolans styrdokument och relevant forskning
  • diskutera och ta ställning till centrala språkinlärningsteorier utifrån relevant och aktuell forskning samt egna erfarenheter av språkundervisning
  • diskutera och redogöra för relevanta bedömningar av elevers muntliga och skriftliga prestationer med utgångspunkt i olika teorier om bedömning och skolans styrdokument
  • diskutera kultur i språkundervisning och använda sig av olika källor samt kritiskt ta ställning till olika tolkningar av kulturbegreppet och interkulturell kompetens.

Innehåll

Kursen består av fyra obligatoriska delkurser:
Delkurs 1. Muntlig språkfärdighet, 5,5 hp
Delkurs 2. Skriftlig språkfärdighet I, 7,5 hp
Delkurs 3. Kultur och samhälle I, 5,5 hp
Delkurs 4. Franskspråkig litteratur I: Från 1900 till idag, 5,5 hp

De studerande läser sedan en av de två didaktiska delkurserna:
Delkurs 5. Språkdidaktik 1A, 6 hp
Delkurs 6. Språkdidaktik 1B, 6 hp
De studerande som läser franska som sitt första ämne OCH de studerande som har läst ett annat ämne än språk som första ämne ska läsa delkurs 5, Språkdidaktik 1A.
De studerande som har läst ett annat språk som första ämne ska läsa delkurs 6, Språkdidaktik 1B.

Delkurser

1.
Muntlig språkfärdighet, 5,5 högskolepoäng

Delkursen omfattar en genomgång av den franska fonetikens huvuddrag och praktiska uttalsövningar. I delkursen ingår också varierade övningar i att förstå talad franska och att kommunicera muntligt i olika situationer. Den studerande får planera och genomföra strukturerade muntliga anföranden. Som förberedelse för den kommande lärarprofessionen får den studerande också skriftligt reflektera kring fonetik och uttalsinlärning utifrån ett didaktiskt perspektiv.

2.
Skriftlig språkfärdighet I, 7,5 högskolepoäng

Delkursen omfattar en systematisk genomgång av grundläggande delar av den franska grammatiken med tillämpningsövningar av olika slag. Språklig analys görs i samband med olika typer av skrivövningar av både styrd och friare karaktär samt översättningar. Kursen behandlar också hur språklig medvetenhet utvecklas hos elever i olika åldrar.

3.
Kultur och samhälle, 5,5 högskolepoäng

Delkursen omfattar ett studium av Frankrikes och den fransktalande världens historia, geografi och samhällsliv. Vidare behandlas aspekter på kultur- och samhällsförhållanden i Frankrike och den fransktalande världen varvid också jämförelser görs med de studerandes egna kulturella erfarenheter. Begreppet “la francophonie“ analyseras och diskuteras.

4.
Franskspråkig litteratur I: Från 1900 till idag, 5,5 högskolepoäng

Delkursen omfattar en litteraturhistorisk orientering kring den franskspråkiga världens litteratur från 1900- och 2000-talen. Ett urval litterära verk studeras ur litterärt, språkligt och samhällshistoriskt perspektiv. Litteraturen diskuteras också utifrån dess didaktiska potential i språkundervisningen.

5.
Språkdidaktik 1A, 6 högskolepoäng

Delkursen utgör en introduktion till språkdidaktik och till de centrala frågor som rör språkundervisningens innehåll och utformning i relation till elevers olika förutsättningar för språkinlärning och skolans styrdokument. De främmande språkens roll och utveckling i svensk skola behandlas i en historisk tillbakablick. Centrala inslag är dels ett grundläggande studium av teorier kring språklärande, dels diskussioner kring språkdidaktiska frågeställningar. Genom att också studera aktuella styrdokument i form av läroplan, kurs- och ämnesplan för moderna språk behandlas relationen mellan teorierna och skolämnets innehåll. På så sätt kopplas de övriga delkursernas innehåll till det framtida yrket och den konkreta undervisningssituationen liksom till de krav som ställs på språkläraren i skolan.

6.
Språkdidaktik 1B, 6 högskolepoäng

Delkursen innebär ett fördjupat studium av språkdidaktiska teorier knutna till olika aspekter av språkinlärning och språkundervisning och en diskussion av dessa teoriers relevans för språkundervisningen. Den studerande jämför olika teorier och modeller om språkinlärning och får inblick i nationell och internationell forskning om flerspråkighet. Genom praktiska övningar uppövas den studerandes vetenskapliga förhållningssätt samt förmåga att självständigt värdera olika teorier. Den studerande fördjupar sig i skolans styrdokument och olika teorier om bedömning och tränar på att använda olika bedömningsmodeller som används inom språkundervisning. Genom praktiska övningar uppövas förmågan att undervisa om kulturella företeelser och att tillämpa teoretiska kunskaper om kulturens roll i språkundervisningen.

Examinationsformer

Delkurs 1:
  • Aktivt deltagande i seminarier
  • Skriftliga inlämningsuppgifter
  • Muntliga presentationer i form av inspelningar och inför medstuderande på seminarier
Delkurs 2:
  • Skriftliga inlämningsuppgifter
  • Skriftlig salstentamen
Delkurs 3:
  • Aktivt deltagande i seminarier
  • Skriftliga inlämningsuppgifter
  • Muntliga presentationer
Delkurs 4:
  • Aktivt deltagande i seminarier
  • Skriftliga inlämningsuppgifter
  • Muntliga presentationer
  • Skriftlig onlinetentamen
Delkurs 5 och 6:
  • Aktivt deltagande i seminarier
  • Skriftliga inlämningsuppgifter
  • Muntliga presentationer

Arbetsformer

Kursens arbetsformer är föreläsningar och obligatoriska seminarier. Undervisningen sker på franska utom i delkurs 5 och 6 där undervisningen huvudsakligen sker på svenska.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på minst 22,5 hp.

Betygsrapportering:
  • Muntlig språkfärdighet: Fonetik - 2,5 hp
  • Muntlig språkfärdighet: Muntlig färdighet - 3 hp
  • Skriftlig språkfärdighet I: Baskunskaper i allmän och fransk grammatik - 1 hp
  • Skriftlig språkfärdighet I: Grammatik - 4 hp
  • Skriftlig språkfärdighet I: Skriftlig färdighet - 2,5 hp
  • Kultur och samhälle: Muntlig redovisning - 2 hp
  • Kultur och samhälle: Skriftlig redovisning - 3,5 hp
  • Franskspråkig litteratur I: Muntlig redovisning - 1,5 hp
  • Franskspråkig litteratur I: Skriftlig redovisning - 4 hp
  • Språkdidaktik 1A: Muntlig och skriftlig redovisning - 6 hp
  • Språkdidaktik 1B: Muntlig och skriftlig redovisning - 6 hp

Förkunskapskrav

  • Grundläggande behörighet samt Engelska 6, Samhällskunskap 1b alt 1a1+1a2, Franska 3

Övrigt

Ersätter GFR2J8.

För nätbaserad kurs krävs att den studerande kan kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.

Om den nätbaserade kursen läses som första ämne inom ämneslärarprogrammet krävs närvaro i Falun vid terminsstart under maximalt två dagar.