Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- reflektera över forskningslitteratur inom språkvetenskap med fokus på främmandespråksinlärning samt kunna använda sig av olika språkinlärningsteorier
- formulera, värdera och diskutera olika frågeställningar inom språkinlärning
- analysera en korpus eller sekvenser ur olika korpusar med fokus på språkinlärning
- redogöra skriftligt och muntligt på akademisk franska för aktuell språkinlärningsforskning på ett koherent, metodologiskt och terminologiskt brukligt sätt.
Innehåll
Kursen behandlar språkvetenskap med fokus på främmandespråksinlärning utifrån olika texter, korpusar och vetenskapliga verk. Studenten väljer i samråd med läraren ett ämnesområde att fördjupa sig i.
Examinationsformer
Kursen examineras dels genom skriftliga och muntliga inlämningsuppgifter och aktivt deltagande vid seminarier, dels genom en kortare språkvetenskaplig analys som presenteras skriftligt och muntligt.
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av obligatoriska seminarier. Undervisningen sker på franska.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- 90 hp i franska inklusive 30 hp i Franska III