Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för begrepp, idéer, arbetssätt och teoretiska grunder i kognitiv beteendeterapi
- beskriva och reflektera över relationen mellan samtalsrådgivare och patient/klient i terapisituationen
- redogöra och visa förståelse för olika samtalstekniker inom kognitiv beteendeterapi.
Innehåll
I kursen studeras och behandlas historik, grunder och förhållningssätt inom kognitiv beteendeterapi. Betoningen i kursen kommer främst ligga på att förstå inlärningspsykologiska funktioner för att möjliggöra beteendeförändring, samt förhållningssätt inom kognitiv beteendeterapi. Utöver detta ingår tekniker och övningar för att identifiera och medvetandegöra tankar, känslor och beteende. Deltagarna får träna på enklare beteendeanalys, samt vissa samtalsövningar och förhållningssätt inom kognitiv beteendeterapi.
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:- Tentamen, seminarium, 7,5 hp.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet