Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för och analysera olika kulturella och samhälleliga sammanhang där ljud och bild samverkar
- kritiskt diskutera teorier och begrepp av relevans för audiovisuell produktion
- tillämpa kunskap om teorier, begrepp och kulturella och samhälleliga sammanhang i en egen gestaltande audiovisuell produktion.
Innehåll
I kursen introduceras och problematiseras begreppet ”audiovisualitet” utifrån relationen mellan ljud och bild i olika kontexter. Kursen utforskar teoretiska perspektiv från humanistiska, samhällsvetenskapliga, konstnärliga eller tekniska discipliner med audiovisualitet i centrum. Genom introduktion till grundläggande designmetoder används egen audiovisuell gestaltning för att utforska teoretiska begrepp och olika kulturella och samhälleliga sammanhang.
Examinationsformer
- Individuell hemtentamina
- Seminarier (online eller på campus)
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–G.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Perspektiv på audiovisualitet - 10 hp | U–G
- Gestaltande kunskapsproduktion: iterativa seminarier - 5 hp | U–G
Behörighet
- Kandidatexamen i musik, ljud- och musikproduktion, komposition, bildproduktion, audiovisuell produktion, grafisk design eller lärarexamen med inriktning mot medieproduktion alternativt kandidatexamen tillsammans med dokumenterad kunskap om och erfarenhet av produktionsprocesser och aktuell teknologi inom ljud- och/eller bildområdet.
Övrigt
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.