Kursplan

Audiovisuella produktionsprocesser

Kurskod
ABQ2AZ
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Avancerad nivå
Institution
Institutionen för kultur och samhälle
Ämnestillhörighet
Bildproduktion (BPO)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Audiovisuella studier1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1A1N
Fastställd
Fastställd 2024-06-20.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2024-06-20.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • utforska och tillämpa professionella verktyg och metoder för ljud- och bildteknologi inom audiovisuell produktion
  • beskriva och kritiskt diskutera audiovisuella produktionsprocesser samt dess kulturella, historiska och samhälleliga kontexter
  • problematisera audiovisuella produktionsprocesser utifrån relevanta teorier och begrepp
  • tillämpa ett vetenskapligt förhållningssätt i en audiovisuell gestaltning.

Innehåll

Kursen innebär ett fördjupat studium i audiovisuella teknologier och gestaltning. Praktisk kunskap om specifika verktyg och metoder, som väljs av studenten själv, utvecklas parallellt med att teoretiska perspektiv som berör produktionsprocesser utforskas. Kursen behandlar produktionsprocesserna, verktygen och metodernas kulturella, historiska och samhälleliga kontexter och hur de kan förstås genom audiovisuell gestaltning.

Examinationsformer

  • Individuell audiovisuell hemtentamina
  • Seminarium (online eller på campus)

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–G.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Audiovisuell essä om ett verktyg, en metod eller process - 10 hp | U–G
  • Utforskande tekniska fördjupningar - 5 hp | U–G

Behörighet

  • Kandidatexamen i musik, ljud- och musikproduktion, komposition, bildproduktion, audiovisuell produktion, grafisk design eller lärarexamen med inriktning mot medieproduktion alternativt kandidatexamen tillsammans med dokumenterad kunskap om och erfarenhet av produktionsprocesser och aktuell teknologi inom ljud- och/eller bildområdet.

Övrigt

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.