Mål
Efter godkänd kurs ska den studerande kunna:
- visa kunskap om vetenskapsteori samt kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder
- visa kunskap om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen
- visa kunskap om didaktiska och ämnesdidaktiska teorier och modeller
- visa fördjupad kunskap om bedömning och betygssättning
- visa förmåga att problematisera bedömningens betydelse för elevers lärande
- visa förmåga att identifiera specialpedagogiska behov samt problematisera olika specialpedagogiska perspektiv i relation till elevers lärande, inbegripet elever med neuropsykiatriska svårigheter
- visa förmåga att, utifrån skolans styrdokument, självständigt och i samarbete med andra lärare planera, motivera och analysera genomförd undervisning samt utvärdera undervisning inom sitt ämne i relation till elevers skilda förutsättningar
- visa förmåga att tala och skriva i enlighet med normer för akademiskt språk och på ett sådant sätt att innehållet klart framgår i den givna situationen.
Innehåll
I kursen behandlas vetenskapsteoretiska begrepp samt kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder. Relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samt dess betydelse för yrkesutövningen problematiseras. Didaktiska och ämnesdidaktiska frågor och utmaningar lyfts fram, preciseras och diskuteras med hjälp av såväl didaktisk teoribildning som skolans styrdokument. Kursen behandlar undervisning med fokus på elevers kunnande och lärande i relation till bedömning och betygssättning. Bedömning och betygsättning som fenomen diskuteras och problematiseras. Ämnesspecifika exempel på olika typer av bedömning för och av lärande samt hur kunskap och kunnande kan komma till uttryck på olika sätt analyseras och värderas i relation till styrdokumentens formuleringar. I kursen behandlas även specialpedagogiska behov och perspektiv i relation till undervisning och bedömning.
Examinationsformer
- Seminarier
- Hemtentamen
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Didaktik och bedömning - 7,5 hp | U–VG
Behörighet
- Antagen till VAL-utbildning
Övrigt
Kursen innehåller en obligatorisk campusträff.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.