Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- visa kunskap om olika teorier om pedagogiskt ledarskap utifrån ett yrkesetiskt och hållbart perspektiv
- visa kunskap om olika teoretiska perspektiv på utveckling och lärande samt hur dessa kan leda till olika förhållningssätt i den pedagogiska verksamheten
- visa kunskap om vuxnas lärande
- visa kunskap om och förmåga att reflektera över hur elevers lärande och utveckling påverkas, begränsas och möjliggörs av skilda socioekonomiska och kulturella villkor
- visa förmåga att reflektera över olika digitala lärresursers möjligheter och begränsningar i den egna undervisningen
- visa förståelse för digitala kulturer och sociala medier samt deras betydelse för ungdomars och vuxnas utveckling och lärande
- visa förmåga att tala och skriva i enlighet med normer för akademiskt språk och på ett sådant sätt att innehållet klart framgår i den givna situationen.
Innehåll
I kursen studeras utveckling och lärande i relation till den pedagogiska verksamheten och ämnesdidaktiska frågeställningar. Elevers utveckling och lärande sätts i relation till teorier om ungdomars uppväxt och uppväxtvillkor, inklusive vuxnas lärande, med fokus på elevers skiftande kognitiva, sociala, kulturella och ekonomiska förutsättningar. Kursen ger även den studerande möjlighet att utveckla ett kritiskt förhållningssätt till teknikburna kunskapsprocesser genom att belysa deras möjligheter och utmaningar i den pedagogiska verksamheten. I kursen fokuseras det pedagogiska ledarskapet utifrån ett yrkesetiskt perspektiv. Olika ledarstilar, elevers motivation och relationers betydelse för undervisningen diskuteras och problematiseras som förutsättningar för lärares planering, genomförande och analys av undervisning.
Examinationsformer
- Seminarier
- Hemtentamen
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Utveckling, lärande och ledarskap - 7,5 hp | U–VG
Behörighet
- Antagen till VAL-utbildning
Övrigt
Kursen innehåller en obligatorisk campusträff.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.