Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för hur en historisk dokumentär baserad på speakertext kan utvecklas från projektidé till färdig film
- diskutera skillnaden mellan att berätta i skriven text och med film och vilka särskilda möjligheter dokumentärfilmen ger att förmedla kunskap om kulturarv, historia och arkeologi
- redogöra för grundläggande tekniska, organisatoriska, juridiska och ekonomiska frågor som behandlas inom ett filmprojekt i genren historisk dokumentär
- ta ställning till etiska frågeställningar inom dokumentärfilmsproduktion
- redogöra för vad upphovsrätt innebär utifrån ett producentperspektiv
- redogöra för några teoretiska perspektiv på historisk dokumentärfilm.
Innehåll
Kursen centreras kring den historiska dokumentärens filmiska berättande och introducerar metodologiska verktyg för att genomföra produktion av dokumentära kortfilmprojekt om historia och kulturarv. Kursen fokuserar, via ett praktiskt försök att skapa en kortfilm, på hur ett berättande, baserat på speakertext, kan användas tillsammans med arkivfilm, arkivfoto, ljudinspelningar, historiska dokument, och äldre miljöer och föremål. På kursen utvecklas den personliga gestaltningsförmågan, då särskild tonvikt läggs vid frågor som rör berättande kring historiskt foto, film, ljud eller annat som hämtas från arkiv. Kursen fokuserar på de skilda tillvägagångssätt för gestaltning som används inom den historiska dokumentärens olika berättarformer, även via analys av historiska dokumentärfilmer. Kursen fokuserar också på hur berättartekniker och genregrepp i historisk dokumentärfilm idag används på museer och inom kulturarvsturism.
Examinationsformer
- Aktivt deltagande på seminarier
- Skriftliga inlämningsuppgifter
- Filmprojekt
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–G.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Historisk dokumentär, filmprojekt - 11 hp | U–G
- Historisk dokumentärfilm, teoretiskt perspektiv - 4 hp | U–G
Behörighet
- Berätta med film om kulturarv och historia 7,5 hp
Övrigt
Undervisningen sker på distans med IT-stöd.
Det är ett obligatoriskt krav att ha tillgång till dator med internetuppkoppling(bredband), webkamera samt ett headset med mikrofon och med USB anslutning.För att kunna delta i kursen krävs även kännedom om något av redigeringsprogrammen Adobe Premiere Pro eller DaVici Resolve, samt dator med kapacitet för sådan filmredigering.
Överlappar GBQ2EC.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.