Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa fördjupade kunskaper om samhälleliga livsvillkor, brukarperspektiv och betydelsen av samverkan i det sociala arbetet med personer med funktionsnedsättning
- visa kunskaper om rättigheter för personer med funktionsnedsättning utifrån lagar och förordningar samt FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning
- visa fördjupade kunskaper om aktuell funktionshinderforskning.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- självständigt redogöra för och analysera innebörden av tvärvetenskap, teorier och begrepp inom funktionshinderforskningen
- självständigt söka och inom ett avgränsat område sammanfatta och presentera aktuell forskning inom funktionshinderområdet
- redogöra för och diskutera delaktighet, levnadsvillkor och stödsystem för personer med funktionsnedsättning
- analysera stödsystem ur brukar- och samhällsperspektiv
- identifiera betydelsen av samverkan mellan olika samhällsaktörer, närstående och personer med funktionsnedsättning samt analysera dess betydelse för det sociala arbetet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- kritiskt reflektera och analysera rättigheter, etiska frågeställningar samt diskutera det sociala arbetets betydelse i arbetet med personer med funktionsnedsättning.
Innehåll
Kursen fokuserar på personer med funktionsnedsättning ur ett
brukar-, samhälls- och delaktighetsperspektiv. Levnadsvillkor för personer med
funktionsnedsättning studeras utifrån stödsystem, samverkan, lagar och
regelverk. FN:s
konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning
behandlas under kursen liksom aktuell forskning inom funktionshinderområdet. Etiska frågeställningar i det sociala arbetet med personer med
funktionsnedsättning diskuteras under kursen.
Examinationsformer
Examinationen består av individuell skriftlig hemtentamen, inlämningsuppgift, analys av ett fall samt seminarier.
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier och litteratursökning.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering i tre moduler:- Tentamen, 2,5 hp, U-VG
- Inlämningsuppgift, 1,5 hp, U-G
- Fallanalys och seminarium, 3.5 hp, U-VG
För att erhålla väl godkänd på hela kursen krävs väl godkänd i båda modulerna och betyget godkänd i den tredje modulen
Förkunskapskrav
- 90 hp i Socialt arbete eller Social omsorg, inklusive ett examensarbete omfattande minst 15 hp